Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

auto kapot na 1 week

Vraag gesteld door rammstein op 23 januari 2018

op 27-11-2017 kocht ik een ford mondeo,1.8i 81kw wagon.auto ziet er goed uit en reed goed tijdens proefrit.echter na 1 week kreeg ik problemen met de kleppen.ben meteen terug gegaan en ze hebben er wat aan gesleuteld en 1 bougie verwisselden en bobine verwisseld.dachten dat het probleem opgelost zou zijn maar na 1 dag weer het zelfde,heb zelf toen alle bougies verwisseld maar zodra ik de olie pijl weer in orde maakt kwam het probleem weer.nu heeft het bedrijf waar ik de auto heb gekocht de auto voor dood verklaart.ze zouden kijken voor een andere gelijke auto maar tot op heden nog niks.ze hadden wel autos maar niet mijn smaak of waren veel slechter dan de ford.mijn vraag is nu kan ik eisen dat hij de auto terug koopt zodat ik na weken weer een andere auto kan kopen?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. Na een week zijn er zulke problemen met de motor dat de garage aangeeft dat repareren niet zinvol meer is. De garage zoekt nu een andere auto, maar dat schiet niet erg op.

Redelijke verwachtingen

U heeft de auto gekocht zonder garantie. U kunt wel een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Wat u mag verwachten hangt af van onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Over het algemeen geldt "hoe ouder de auto, des te minder u mag verwachten".

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Onderzoek

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

Herstel

In uw geval is de auto na een week niet meer te herstellen. U mag van een auto in ieder geval verwachten dat u daar enige tijd normaal gebruik van kunt maken. De leeftijd en kilometerstand zijn nog wel van invloed. De eerste optie is herstellen van het gebrek. De garage geeft echter aan dat dit geen zin heeft en zoekt nu naar een andere auto. Dat duurt u te lang.

Geld terug

Als herstel niet mogelijk is kunt u ook de koop ontbinden. Dat moet de garage de auto terugnemen. Gaat de garage daar niet mee akkoord, dan zult u daarvoor juridische stappen moeten nemen. U moet dan aantonen dat er genoeg grond is om de koop te ontbinden.

Het zoeken naar een andere auto is op zich een goede manier om zonder juridische stappen uw probleem op te lossen. Er moet voor u wel zicht zijn op een andere auto binnen niet al te lange tijd.

Afspraken

U zou met de garage een termijn af kunnen spreken voor het vinden van een andere auto. Verloopt die termijn, dan kunt u afspreken dat "auto terug, geld terug" de volgende optie is. Het is wel belangrijk om de afspraken met de garage op schrift te hebben. Wat voor een auto zou voor u acceptabel zijn, wat is de maximale prijs, wel of geen keuring, enz. Hoe duidelijker de afspraken, hoe beter het is voor u allebei.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.