Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Prijs PHEV per 1-1-25

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 22 april 2024

Per 1/1/25 wordt de uitstoot van plug-in hybrides meer realistisch berekend. Betekent dat dat de prijzen van die auto's fors gaan stijgen?

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

Het klopt dat er vanaf 1 januari 2025 (met de inwerkingtreding van de Euro 6e bis normering) een andere berekening gaat gelden voor PHEV's die zal resulteren in een meer realistische en veel hogere CO2 uitstoot (in de typegoedkeuringstest). Voor veel PHEV's is de CO2 uitstoot nu geflatteerd of onrealistisch laag, waarden van 15 tot 40 g/km komen voor voor relatief grote en zware auto's waarvan de benzine uitvoeringen op 120 - 180 g/km zitten.

Met de nieuwe berekening zal de CO2 uitstoot van een PHEV aanmerkelijk hoger uitvallen, naar verwachting ergens rond de 50 - 95 gram/km. In een tweede fase, per 1 januari 2027 komt daar nog een verdere aanscherping bovenop.

In Nederland is de BPM heffing gebaseerd op de CO2 uitstoot. Voor PHEV's is er een aparte tabel met tarieven, vanwege de lage WLTP CO2 waarde. Het is op dit moment nog niet bekend of en in hoeverre die tabel wordt aangepast aan de nieuwe CO2 uitstoot per 2025. Als er geen aanpassing plaats vindt zal de BPM op PHEV's per 1 januari 2025 veel en veel hoger worden. Dit betekent inderdaad dat de prijzen van die auto's fors zullen stijgen.