Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koelvloeistof niveau

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 17 april 2024

Beste ANWB expert,

Afgelopen maandag heb ik mijn auto laten repareren bij de garage. De thermostaathuis druppelde koelvloeistof bij de pakking. Ik kon ter plekken wachten op de auto, dus heb ik even meegekeken. Na het vervangen van de thermostaathuis vulde de monteur het reservoir tot ongeveer 1/4 boven de max streep, dat was volgens hem de bedoeling omdat er nog lucht in het systeem zat. Hij liet het reservoir open. Af en toe kolkte het en daalde het niveau,  de monteur vulde dit weer aan tot ongeveer een kwart boven de max streep en draaide de dop dicht. Hierna hees hij de auto weer op de brug om de boel schoon te spuiten, maar bleek er een enorme lekkage te komen vanaf de waterpomp (waar voorheen geen lekkage was). Uiteindelijk moest de waterpomp ook worden vervangen omdat deze lekte bij de flens. Mijn vraag is nu, is het mogelijk dat het vullen van de kvs boven de max streep de oorzaak was dat de waterpomp plotseling begon te lekken? Na het vervangen van de waterpomp heeft de monteur weer het reservoir bijgevuld tot een kwart boven de max streep. Hij zei dat ik onderweg naar huis mijn verwarming op max moest zetten, en voorlopig even het niveau van de kvs in de gaten moest houden. Ik 2 dagen (met koude en warme motor) het niveau gecheckt. Deze bleef boven de max streep. Na contact te hebben opgenomen met de garage bleek dit correct te zijn, ''omdat er nog lucht in het systeem zou zitten zou het vanzelf weer goed komen en hoefde ik er niks aan te doen''. Hier had ik toch niet zo een goed gevoel over en heb ik toch wat uit het reservoir gezogen m.b.v. een spuit. Kan het kwaad om (een kwart) boven de max streep kvs bij te vullen? Wat zijn de mogelijke gevolgen hiervan? Was mijn handeling juist om toch wat kvs uit te zuigen? Of had ik het advies van de garage moeten volgen?

In afwachting van uw antwoord en vol vertrouwen in uw expertise, verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

Jinny

Merk: Volkswagen
Type: Golf 6 1.4 tsi CAXA
Bouwjaar: 2009
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 122

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Ik snap uw twijfel en zal proberen hier uitleg over te geven.

Om met uw eerste vraag te beginnen; wanneer er koelvloeistof tot boven het maximum gevuld wordt kan dit niet leiden tot een defect of een lekkage. De defecte waterpomp kan dus geen gevolg zijn van te veel koelvloeistof. Wanneer de dop op het reservoir gemonteerd is zal er bij lopende motor druk in het systeem worden opgebouwd, het ventiel in de dop zal echter altijd tot een maximum druk laten opbouwen in het systeem. Wanneer de druk te hoog oploopt zal het ventiel de overdruk afblazen, ook wanneer er te veel koelvloeistof gevuld is.

Het maximum streepje zorgt ervoor dat er altijd lucht aanwezig is in dit reservoir, lucht kan tenslotte wisselingen van volume opvangen, vloeistof kan dit niet.

Dat u het teveel koelvloeistof heeft uitgezogen is niet noodzakelijk maar wel slim. Het niveau staat nu precies op het maximum waardoor het in een oogopslag duidelijk is wanneer dit verandert. 
Ziet u ook onze pagina Koelvloeistof bijvullen doe je zo.