Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

EOBD-meting bij APK

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 april 2024

Mijn KIA e-Soul uit 2016 moest voor het einde van deze maand naar de garage voor een APK. Nu heeft de garage de APK uitgevoerd en een zgn. EOBD-meting op de factuur gezet en zegt daarvan dat dit verplicht is bij een APK voor een elektrische auto. Mijn vraag is klopt dit, of is een EOBD-meting alleen voor benzine, diesel en hybride auto's? Mijn kenteken is T-373-GS.

Merk: KIA
Bouwjaar: e-Soul 2016
Brandstof: elektrisch
Motorvermogen: 110pk

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een Kia e-Soul die bij de laatste APK is onderworpen aan een EOBD meting. Volgens de uitvoerende garage is dat verplicht bij APK, óók bij elektrische voertuigen.

Sinds 1 januari 2021 houdt de Europese Commissie het brandstofverbruik van nieuwe auto’s in de gaten. In elke nieuwe auto die vanaf 2021 is afgeleverd is een brandstofverbruiksmeter (OBFCM) ingebouwd die het werkelijke verbruik registreert en naar de autofabrikant stuurt. De fabrikant is sinds 1 januari verplicht om deze gegevens aan de Europese Commissie ter beschikking te stellen. De APK-keurmeester moet gegevens uitlezen van personenauto’s en van bedrijfsauto’s tot 3500 kg met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2021, daarmee krijgt de EU zicht in het daadwerkelijke brandstof- en energieverbruik van voertuigen.

Maar elektrische auto's worden daarvoor uitgesloten, zoals dit schema van de RDW ook laat zien. Wat dat betreft is deze meting om twee redenen onterecht uitgevoerd. Het betreft immers een EV én met een eerste toelating van vóór 1 januari 2021. Alle reden dus om de betreffende garage hierop te wijzen. Deze verhelderende video laat alle overige details zien, óók dat je als voertuigeigenaar altijd nog een dergelijke test kunt weigeren.

Dus op twee fronten is deze meting onterecht bij uw auto uitgevoerd.