Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Volvo V50 2.5 T5 2004 Geratel en vreemde toeren

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 maart 2024

oeiemiddag. Ik ben in bezit van een volvo v50 t5 uit 2004. Ik heb de auto nu een paar maanden en er vallen me wat rare dingen op. Wanneer ik de auto start op een koude motor hoor ik namelijk meteen een soort van ratelend geluid. Ook gaat de auto na 2000 toeren na het starten nu is dat volgensmij vrij normaal. Maar wanneer de auto weer naar beneden zakt in toeren en rond de 1200 komt dan stijgen de toeren weer naar 1900. En dan komt ie pas weer naar beneden zoals je kunt zien in de video. Nu vroeg ik mij af of dit een signaal is of er iets aan de hand is en wat dit kan veroorzaken. Ik heb de auto al uitgelezen met vida om te kijken of ik iets kon vinden. Maar ik kan verder niets vinden wat dit kan veroorzaken. Wel heb ik een turbo fout code op de ecm maar kan me niet voorstellen dat dit er iets mee te maken kan hebben? Hoop dat jullie misschien weten wat dit kan zijn :) Gr - Pieter

Dit is de link naar de video waarin ik de auto start: https://www.youtube.com/watch?v=N0Kno2mgDuU

Dit zijn de links van de screenshots die ik in vida heb staan
1: https://prnt.sc/oKecqzvDkw0B
2: https://prnt.sc/uAierZNJwBdH
3: https://prnt.sc/eGtpxc_QDe-F
4: https://prnt.sc/cJ8pHYLDcl9f

Merk: Volvo V50 2.5 T5
Type: V50
Bouwjaar: 2004
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 220

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Direct na de koude start hoort u een geluid en het stationair toerental loopt ook heel even op.

Dank u voor de bijgevoegde video. Hierin is vrij duidelijk te horen dat het ratelende geluid maar heel kort aanwezig is. Dit lijkt het meest op speling in een van de nokkenasverstellers op het moment dat de oliedruk nog niet optimaal is. Omdat het geluid snel verdwijnt lijkt het niet zorgelijk; bij een koude start duurt het altijd ongeveer 1 seconde voordat de oliedruk de voorgeschreven waarde heeft bereikt.
Het stationaire toerental, dat eventjes omhoog gaat nadat deze rond de 1200 toeren komt, wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de stationair regeling in combinatie met de warmloopfase. Het advies is om het gasklephuis te laten reinigen zodat deze weer optimaal functioneert. Natuurlijk moeten ook de luchtmassameter en de turbodrukregeling goed functioneren. Eigenlijk zijn dit onderdelen die gevoelig zijn voor veroudering/slijtage maar wanneer deze klachten na ongeveer 20 seconden verdwijnen zijn ze nu nog geen reden voor ingrijpende maatregelen.

Over het (laten) reinigen van het gasklephuis hebben we een pagina op onze site, hier kunt u veel meer lezen over dit onderdeel.