Roetfilter na 5000km weer vervangen
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 maart 2024
Beste ANWB,
ik heb een vraag over een reparatie van mijn roetfilter door de garage. De Ford garage heeft 12 maanden geleden een nieuwe roetfilter op mijn auto geplaatst, omdat mijn auto niet door deeltjes test kwam. Nu gaf mijn auto 4 weken geleden een storing dat de roetfilter verstopt is, en dat deze gereinigd/vervangen moet worden, terwijl deze dus nog geen jaar oud is. Dus ik terug naar de Ford garage met de vraag om de filter te reinigen. Nu zegt de Ford dat het na meerdere pogingen niet lukt om de storing te verhelpen omdat de filter verstopt blijft. Nu willen ze weer een nieuwe roetfilter plaatsen a 2100€, en daar ben ik het niet mee eens. Ik mag er toch vanuit gaan dat ik niet elk jaar een nieuwe roetfilter hoef te plaatsen, en vragen stellen wat er mis is gegaan met de 'nieuwe' filter die ze er nog geen 12 maanden geleden opgezet hebben? De auto heeft sinds de nieuwe filter hooguit 10.000km gereden.
Merk: Ford
Type: Transit Connect
Bouwjaar: 2012
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 55pk volgens mij
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertHet roetfilter van uw auto is alweer verstopt terwijl deze nog geen jaar geleden vervangen is.
Oorzaak
Wanneer een roetfilter niet goed presteert zal deze in veel gevallen vervangen moeten worden. Een roetfilter kan bezwijken door ouderdom, in dat geval volstaat vervangen. Echter een roetfilter kan ook defect raken wanneer de motor overdadig veel roet produceert. In dat geval is vervangen alleen niet voldoende, het nieuwe roetfilter zal in dat geval tenslotte ook snel verzadigd en defect raken. In dat geval moet de oorzaak van overmatige roetproductie ook worden verholpen.
Diagnose
Het is op afstand lastig in te schatten wat de oorzaak is van het defect raken van het roetfilter maar erg waarschijnlijk is overmatige productie van roet tijdens de verbranding. Hierdoor heeft ook het nieuwe roetfilter maar een zeer beperkt leven gehad.
Overmatige roetproductie zal ontstaan door een niet volledige verbranding. Dit door versleten injectoren, een niet optimaal werkende EGR-klep, een verminderde compressie of bijvoorbeeld onbalans in het vliegwiel, om maar een aantal voorbeelden te noemen. De garage zal deze diagnose moeten stellen.
Onderzoek in eerste instantie
De garage had natuurlijk in eerste instantie al moeten onderzoeken of de conditie van de motor in orde was toe het roetfilter werd vervangen. Wellicht produceerde de motor toen geen overmatige roet maar is de situatie intussen veranderd, weet u of er onderzoek is gedaan naar de conditie van de motor?
Ik raad u aan om de garagist hier op aan te spreken. Om te zien wat uw rechten zijn kunt u gebruik maken van de informatie op onze site: reparatie en onderhoud. Waar heb je recht op?
Deel deze pagina