Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Katalysator defect

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 9 april 2024

Beste heer/mevrouw,

Vorig jaar hebben we een dealer onderhouden focus 1.0 125pk gekocht met 90000km uit 2017. We hebben er nu 25000km mee gereden en blijkt de katalysator kapot. Dealer gaat dat onder garantie vervangen maar ik ben benieuwd naar de achterliggende oorzaak. Naar mijn idee is de kans groot dat het een gevolg is van onvolledige verbranding of vervuiling, bougies zijn volgens onderhoudsschema vervangen, motor verbruikt geen olie en accelereert goed, geen andere indicaties dan een brandend motormanagement lampje.
Is een evt. oorzaak t.g.v. niet goede verbranding door de dealer te testen ter voorkoming van hetzelfde euvel in de toekomst? En hoe groot is de invloed van tanken bij merkloze pompen hier op?

Merk: Ford
Type: Focus
Bouwjaar: 2017
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 1.0 ecoboost 125

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U kocht vorig jaar de genoemde Ford bij de dealer. Echter nog binnen de garantie blijkt de katalysator defect die wel kosteloos wordt vervangen. U vreest 'n beetje of de oorzaak van dit gebrek nog parten kan gaan spelen.

Veel katalysatoren gaan een autoleven lang mee, gemiddeld denk ik aan tenminste 10 jaar en minimaal 150.000 km. Maar incidenteel kan vervanging eerder aan de orde zijn, met mogelijk voorafgaande oorzaken zoals;

1. Niet juist afgestelde motor
2. Onverbrande brandstofresten in het uitlaatsysteem, mogelijk door veel korte ritjes.
3. Olie en of koelvloeistof in het uitlaatsysteem
4. Niet juist functionerende Lambdasonde
5. Verkeerde brandstof of brandstof toevoeging gebruikt
6. Versleten of beschadigde bougies of bougiekabels
7. Fysieke beschadigingen door verkeerde bevestiging, rijschade of roest.


Het is dus méér dan logisch dat bij een defecte katalysator je verder kijkt dan alléén dit onderdeel. Dat lijkt me ook een terechte aanvullende opmerking van uw kant wanneer de dealer deze ingreep gaat verrichten. Maar verwacht ik eerlijk gezegd dat een professionele ingreep van de dealer ook gericht is om een eventuele onderhuidse oorzaak in beeld te krijgen. Het is immers voor niemand wenselijk dat dit euvel zich gaat herhalen. Aan de andere kant hoeft er niet altijd een verklaarbare oorzaak zijn en valt pure pech niet uit te sluiten. Zeker wanneer er verder geen foutcodes door de dealer worden waargenomen en u na vervaging ook geen brandende motormanagementlampjes in beeld krijgt. Dan denk ik dat u verder niet heel argwanend hoeft te zijn. 

Een merkloze of 'witte' pomp koopt de brandstof niet bij een enkele oliemaatschappij, maar daar waar het goedkoopst kan worden ingekocht. Die brandstof is echter afkomstig uit dezelfde depots en moet aan gelijke Europese kwaliteitsnorm voldoen. Per regio kunnen er wel kleine verschillen bestaan, omdat de brandstof uit een depot in het oosten van ons land bijvoorbeeld uit een ander marktdeel afkomstig is dan die uit een depot in het westen. Verder voegt ieder merk zijn eigen additieven toe aan de brandstof, zodat de kwaliteit (iets) anders is. Ik zie eerlijk gezegd bij het tanken van dergelijke 'witte pomp' benzine géén relatie met de defecte katalysator.