Hybride opladen nog wel voordelig als je aangewezen bent op de laadpaal in de straat
Vraag gesteld door G. Stapper op 26 februari 2024
Enkele vragen over opladen van hybride auto.
Geachte heer / mevrouw,
Sinds vorig jaar april heb ik een Volvo XC-40 hybride aangeschaft.
De accu heeft een bereik van maximaal 40 km. Gedurende de wintermaanden is dat beduidend minder.
Ik heb geen laadpaal aan huis om de accu op te laden en ben dus afhankelijk van de beschikbare laadpaal in de straat.
De tarieven zijn afhankelijk van de aanbieder.
Voor 1 kWh betaal ik afhankelijk van de locatie een bedrag rond de € 0,60 (inclusief starttarief)
De benzineprijs van een voordelige pomp in Goes bedraag € 1,89 per liter.
Als ik uitga van een benzineverbruik van 1: 15 dan kost 100 km 100 : 15 x € 1,89 =
€ 12,60
Voor 40 km heb ik 10 kWh nodig, dus voor 100 km heb ik 25 kWh nodig. Dat kost dan ongeveer 25 x € 0,60 = € 15,00
Dat is dus aanmerkelijk duurder dan benzine.
Ik heb gelezen dan de combinatie benzine met elektrische ondersteuning de nodige brandstof bespaard. En dat het weinig gebruiken van de accu schadelijk kan zijn voor de levensduur.
Het is ook mogelijk om tijdens het rijden de accu op te laden. Maar dan wordt het brandstofverbruik erg hoog.
Daarom heb ik de volgende vragen:
1. Is het nog lonend om een hybride accu op te laden als je geen zonnepanelen hebt en geen thuisaansluiting en dus aangewezen bent op de laadpaal in de straat? Voor het milieu is het natuurlijk wel goed.
2. Is het noodzakelijk de accu regelmatig op te laden om de levensduur niet onnodig te verkorten?
3. Is het juist dat het benzineverbruik significant laag wordt als de elektrische aandrijving de motor ondersteunt? En ik dat financieel voordelig?
Met vriendelijke groet,
Gerard Stapper
Merk: Volvo
Type: XC40 hybride
Bouwjaar: 2023
Brandstof: benzine en elekrisch
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertU heeft een aantal vragen over het gebruik van uw PHEV. Of het gebruik van de elektromotor of juist de benzinemotor financieel verstandig is enorm afhankelijk van de benzine- en elektriciteitsprijzen. Met een plug-in hybride heeft u vaak de keuze hiertussen. Om hiermee te helpen zal ik uw drie vragen beantwoorden:
- Wanneer u de auto niet op kunt laden met behulp van eigen zonnepanelen of een eigen laadpaal is er lang niet altijd financiële winst te behalen. In dat geval loont het om goed te kijken naar de verschillende tarieven (van verschillende laadpasproviders) die vaak gelden wanneer u gebruik maakt van de openbare laadpaal.
- De accu van de PHEV zal altijd regelmatig opgeladen worden. Wanneer u dit niet bij een laadpaal doet zal de auto dit zelfstandig doen tijdens het gebruik van de verbrandingsmotor. De auto zal dan wel meer brandstof gaan gebruiken. U hoeft hier zelf geen rekening mee te houden om de levensduur van de accu te verlengen.
- Wanner de accu flink opgeladen is en u vraagt vermogen zal een deel van het vermogen afkomstig zijn van de elektromotor die dan de verbrandingsmotor ondersteunt. Vaak is deze ondersteuning heel prettig bij het trekken van een caravan of het beklimmen van gebergten. Ook zal de auto aanzienlijk minder brandstof gebruiken wanneer de elektromotor de verbrandingsmotor ondersteunt. Natuurlijk ligt het weer aan het stekkergedrag of deze energie afkomstig is van de laadpaal of dat de accu is opgeladen tijdens het rijden.
Ik hoop dat uw vragen voldoende beantwoord zijn, op onze pagina over plug-in hybride vindt u aanvullende informatie over dit onderwerp.
Deel deze pagina