Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Audi 2.0 TFSI olieverbruik

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 maart 2024

Beste,

we oriënteren ons momenteel op een nieuwe tweedehands auto voor ons gezin van 5.
De audi A6 avant is een van de opties. De vraag die ons hierbij nog bezighoudt is rondom de issues met de 2.0 TFSI motoren. We horen dat die problemen hebben/hadden met de zuigers in de motor, distributieketting en olie. Tot wanneer spelen deze issues bij de 2.0 TFSI motoren (automaat)? De jaartallen wisselen hierover (2012, 2013...), kunnen jullie ons hier inzicht bij geven?

Daarnaast willen we daar de caravan mee trekken (ca. 1400 kg). Is dan de marge van 1500 kg trekkracht van de auto voldoende? (überhaupt krijg ik nog geen grip op de trekkrachten van de auto's, soms met meer PK en Nm en Kw, toch minder trekkracht). Weten jullie hoe dat werkt?)

We kijken nu naar een Audi A6 avant automaat uit 2014.

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet

Merk: Audi
Type: Audi A6 Avant 2.0 TFSI Pro Line | Automaat
Bouwjaar: 2014
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 180

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt serieus de aanschaf van de genoemde Audi en u vraagt of de motorische problemen óók deze generatie treft. Verder moet de auto ook een 1400 kg wegen caravan kunnen trekken.

De betreffende auto met 2.0 TFSI motor valt onder de verdachte motorcodes met hoog olieverbruik als potentieel risico. Vanaf pakweg 2016 is dat constructief fabrieksmatig gewijzigd. Dus de betreffende auto rond het genoemde bouwjaar kán een buitensporig hoog olieverbruik vertonen, tenzij een fikse motorische ingreep met andere zuigers en zuigerveren inmiddels al heeft plaatsgevonden. Maar deze beoogde kandidaat zit dus wel aan de verkeerde kant van de streep. En dat geldt ook voor distributieketting klachten die ook zeker niet uitzonderlijk zijn.

Als caravantrekker voor een 1400 kg wegende caravan lijkt de marge krap wanneer de auto feitelijk maximaal 1500 kg aan de kogel mag hebben. Maar wat een auto mag trekken, zegt nauwelijks iets over wat motorisch gezien haalbaar is. Soms kán een motor meer trekken dan wat volgens de autofabrikant mag, en in andere gevallen mág een auto meer trekken dan wat deze feitelijk kan, zoals bijvoorbeeld in een bergachtige omgeving.

Het uitgangspunt is uiteraard dat de auto wel mag trekken wat je aan de kogel beladen wenst te krijgen. Vervolgens moet je toch per individuele auto kijken of met dat aanhangwagengewicht de trekprestaties voldoende zijn om de beoogde vakantiebestemmingen te bereiken. Voor de één is dat een camping op de Veluwe, terwijl 'n ander een camping op het oog heeft hoog in de Franse Alpen. Om die reden onze online Caravantrekker tool om daarmee uit te vinden of in meerder opzichte de voorgestelde combinatie wel geschikt is.

Wat betreft deze auto kunt u in dit betreffende programma zien dat ondanks de krap lijkende marge vanwege 1500 kg maximale aanhangwagenmassa, het voor deze auto een fluitje van een cent is om 1400 kg er achter te hebben. Dit is duidelijk zo'n geval dat de auto méér kan trekken dan wat feitelijk mag. Waarom de fabrikant dan deze keuze maakt kan tal van oorzaken hebben. Soms is dat om bepaalde componenten voor te hoge belasting te beschermen, zoals bijvoorbeeld de transmissie of verdere aandrijflijn. Dus wat dat betreft een méér dan geschikte trekauto, maar het hoge olieverbruik is wel een risico dat onderhuids best aan de orde kan zijn. Misschien dat een inzichtelijk onderhoudsverleden al een uitgevoerde ingrepen laat zien óf dat 12 maanden Bovag garantie misschien nog een veilige stok achter de deur kan zijn.