Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Verbruik elektrische auto begin van rit

Vraag gesteld door C. Schriks op 13 november 2023

Ik rijd veel korte afstanden tussen de 3 en 10 km. Is het verbruik met een elektrische auto in die eerste kilometers hoger? Kortom, moet een batterij van een elektrische auto ook eerst ‘warm draaien’ voordat hij efficiënt wordt? Anders denk ik energie te besparen tov een verbrandingsmotor, maar ben ik uiteindelijk duurder uit vanwege de vele korte ritten.

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt of een elektrische auto ook een hoger verbruik heeft na een koude start.

Een elektrische auto is in koude toestand even efficiënt als wanneer hij warm is. De elektromotor ontwikkelt weinig warmte en zal onder alle omstandigheden vrijwel evenveel verbruiken.

Hier is wel een belangrijke kanttekening bij: de accu van een elektrische auto presteert het beste rond de 20°. Bij heel veel elektrische auto’s wordt de accutemperatuur geconditioneerd wanneer de auto aan de laadpaal is aangesloten. In die gevallen is een accu dus op de ideale temperatuur en gaat dit niet ten koste van de efficiëntie.

Iets anders wat ook niet onderschat moet worden is de energie die gebruikt wordt om het interieur op temperatuur te brengen. Bij een auto met verbrandingsmotor wordt het interieur verwarmd met restwarmte. Omdat dit verschijnsel niet bestaat bij een elektrische auto zal het interieur actief verwarmd moeten worden. Dit gaat ten koste van de actieradius, ook hier is dus het advies om voor te verwarmen zolang de auto nog aangesloten zit aan de laadpaal.

Veel meer over dit onderwerp kunt u lezen op onze site: wat doet kou met de actieradius van een elektrische auto?