Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Trilling in stuur Volvo C40 EV

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 7 november 2023

ik heb een trilling op het stuur tijdens het rijden
nu is er een nieuwe airbag geplaatst en dan is het opgelost zegt de garage !  vandaag weer gereden en het is nog aanwezig wel iets minder maar toch.
kan dit een reden zijn van de trilling ?  de rest is al uitgesloten banden velgen enz enz

Merk: volvo
Type: C40
Bouwjaar: 2023
Brandstof: elec

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw nieuwe elektrische Volvo C40 heeft trillingen in het stuur. Uw dealer heeft een nieuwe airbag geplaatst maar de trilling blijft in mindere mate nog altijd aanwezig.

Ik kom wel meerder opmerkingen tegen van andere (X)C40 bezitters. Het lijkt dus wel een vaker voorkomend verschijnsel te zijn dat mogelijk ook afgedaan zou kunnen worden al een producteigenschap. In deze rijtest lees ik een soortgelijke opmerking dat verweten wordt aan de gemonteerde all seasonbanden. Maar in uw geval zijn banden en velgen als oorzaak inmiddels al uitgesloten, en kan het misschien weleens een euvel zijn dat niet als zodanig erkend wordt, maar beschouwd wordt als producteigenschap.

Een hele concrete oorzaak heb ik niet kunnen achterhalen maar misschien dat u uw dealer wat meer kunt forceren tot een oplossing, wanneer blijkt dat een overeenkomstige C40 dit verschijnsel niet heeft. Dus misschien dat na het vervangen van de airbag en verder onderzoek, de dealer gaat melden dat deze trilling product conform is en geen gebrek. Dan helpt het om gezamenlijk met een identieke C40 te rijden als referentie. Heeft die auto deze trilling niet, dan is er sprake van een gebrek en dan moet het opgelost worden.

Ik verwijs u nog naar ons Stappenplan klachten na aankoop wanneer er geen bevredigende oplossing wordt aangedragen. En misschien dat andere bezitters hun ervaringen kunnen delen wat en óf er wel een oplossing is. U lijkt toch niet de enige te zijn.

 

Reacties

W. Ruberg

Auetur - 26 april 2024

Ik heb inmiddels uitgebreid met een aantal vertegenwoordigers van Volvo Car Nederland gesproken over resonanties/trillingen in de XC40. Daarbij zijn een paar misverstanden uit de weg geruimd. Er blijken namelijk drie verschillende klachten te zijn. Ze variëren per aandrijving en vragen deels om een andere oplossing.
Tot en met modeljaar 2023 had de XC40 voor- of vierwielaandrijving. Bij de voorwielaandrijvers kunnen er klachten zijn over snelheidsonafhankelijke (!) trillingen in de stuurkolom. Die zijn in principe te verhelpen door de montage van een gewijzigde stuurairbag met trillingsdemper.
Dan zijn er klachten over snelheidsafhankelijke (!) stuurtrillingen tussen pakweg 95 en 105 km/h. Om die tegen te gaan moeten de wielen worden gebalanceerd. Dat balanceren kan overigens ook een positief effect hebben op de eerder genoemde trillingen.
Tot slot de iets zwaardere trillingen die kunnen ontstaan bij optrekken en afremmen op de elektromotor. Deze zijn voelbaar in de hele auto en niet alleen in het stuur. Ze worden af en toe geconstateerd bij zowel de voor- als de achterwielaandrijvers.
Waarschijnlijk zijn ze afkomstig van de aandrijflijn, maar welk onderdeel verantwoordelijk is, is nog niet 100% helder. Volvo zoekt koortsachtig naar een oplossing, maar kan helaas nog geen definitieve deadline voor een modificatie noemen. Zelf gok ik op half dit jaar, maar dat is uiteraard geheel vrijblijvend.
XC40-rijders die deze laatste klacht hebben, kunnen dit bij hun dealer melden. De dealer bepreekt dan met de klant de verdere gang van zaken.


(Wim Ruberg heeft ruim 20 jaar als Technisch Autojournalist bij ANWB Autokampioen gewerkt en is nu werkzaam als freelancer. Vandaar zijn toegang tot Volvo Car Nederland)

W. Ruberg

Auteur - 23 maart 2024

Deze week de XC40 Recharge bij de dealer neergezet voor ‘oplossen’ van de trilling problemen.
De monteur liet mij weten dat zij van Volvo Nederland de stuurairbag moesten vervangen. Op de vraag wat dit te maken heeft met trillingen in de aandrijflijn, kon de beste man geen antwoord geven. Dat valt hem totaal niet te verwijten, want als dealer moet je doen wat de importeur voorschrijft.
Uiteraard heeft deze ‘modificatie’ geen enkel resultaat gehad. De trillingen zijn er nog steeds.
Maar er is nog iets anders dat mij flink dwarszit. Op de dag dat mijn auto bij de dealer stond, was er een techneut van Volvo Nederland aanwezig. Dan verwacht je dat deze vertegenwoordiger van het merk even tijd neemt om twee keer met de auto op te trekken en te constateren dat er in elk geval een probleem is. Dat zou richting klant serieus overkomen en nog een beetje vertrouwen geven. Maar nee, de Volvo-man had geen tijd.
Ik kan waarschijnlijk over twee tot drie weken een afspraak met hem maken en dan gaan we samen rijden met meetapparatuur. En daarna? Geen idee!

Jos

ANWB Expert - 27 maart 2024

Hopelijk dat de gezamenlijke proefrit t.z.t. weer nieuwe inzichten geeft, met hopelijk als conclusie, het erkennen van het probleem. Ik weet niet wat de meetapparatuur precies in dit geval zal laten zien, maar ik sluit niet uit dat het juist moet aantonen dat de trillingen 'binnen de marge' zijn. Zo werkt het vaak wel in de praktijk om het vervolgens een 'producteigenschap' te kunnen noemen. Uiteraard horen we de uitslag graag en kunnen we dan misschien de balans opmaken hoe verder. En alle aanvullingen zijn welkom omdat meerdere X(C)40 bezitters van dit type soortgelijke problemen hebben óf hebben gehad. En wat dat laatste betreft zou dat natuurlijk een hoopvol gegeven kunnen zijn en kan iemand misschien delen wat de uiteindelijke oplossing is geweest.

C. Liesbrecht

Auteur - 26 februari 2024

Beste W. Ruberg en Jos
Wij hebben een Volvo XC.rechargeTwin, oktober 2022. De auto heeft een trilling in het stuur. Merk het vooral vanaf snelheid 100 km/u, en dan vooral bij het acceleren. Vorig jaar maart gebalanceerd. Hielp niet. Probleem wordt erger. Heel langzaam, maar duidelijk voelbaar. Vervolgens voor mij gevoel eindeloos aan het lijntje gehouden door de dealer. Vooral is Volvo daarbij het motief. Onlangs opnieuw gebalanceerd met 'geavanceerde' apparatuur. Heeft niet geholpen. Volgende actie zou zijn vervangen airbag module.
Echter zover komt het niet. Na fikse woordenwisseling. Toen ik zei "dat ik werd belazerd" zei de dealer dat hij me niet meer kon helpen.
Echter is blijft een probleem en er is nog steeds sprake van garantie.
Welke stap(pen) adviseert u.
Vriendelijke groet Kees Liebrecht

Jos

Auteur - 28 februari 2024

In het algemeen kan worden gesteld dat een in het interieur voelbare trilling bij een nieuwe auto niet acceptabel is. Zolang er sprake is van (fabrieks)garantie en de garantiegever onderkent dat het euvel als een gebrek kwalificeert, moet het probleem worden verholpen. Tijdens de garantieperiode hoeft alleen aangetoond te worden dat er sprake is van een gebrek. Alleen als de verkoper kan bewijzen dat (de oorzaak van) het gebrek niet voor zijn risico behoort te komen, valt de dan noodzakelijke reparatie of vervanging niet onder de overeengekomen garantie.

Als de verkoper niet (meer) bereid is om het probleem verder te onderzoeken en op te lossen is het (helaas) nodig om een wat formelere houding aan te nemen. De eerstvolgende stap is dan om de verkoper in gebreke te stellen. U vordert in dat geval nakoming van de garantie. 

U kunt een voorbeeld van een ingebrekestelling vinden in ons Stappenplan Klachten na aankoop. Alternatief kunt u ook reeds in dit stadium de hulp inschakelen van een advocaat of jurist of, als u een rechtsbijstandverzekering heeft uw verzekeraar vragen om bijstand. En mochten andere dergelijke Volvo bezitters hun ervaringen willen delen, dan heel graag.
 

W. Ruberg

Auteur - 19 februari 2024

Ik heb sinds september 2023 een XC40 Recharge (RWD). Tijdens accelereren en het afremmen op de elektromotor zijn er stevige vibraties voelbaar. De auto is al één terug geweest naar de dealer, maar die mag alleen doen wat Volvo voorschrijft. De wielen moesten worden gebalanceerd. Heeft uiteraard niets met deze vibraties te maken. Er is ook naar de aandrijfassen gekeken (volgens mij de oorzaak), maar die mochten niet worden vervangen!  Half maart moet de auto weer naar de dealer. Ben benieuwd...  

Jos

ANWB Expert - 25 februari 2024

Klachten over trilling lijken inmiddels voor de betreffende auto niet vreemd te zijn. Dat geldt ook voor experimenteren met andere banden/velgen en uitvoerig balanceren met tevergeefs resultaat. Ik lees hier en daar ook dat lotgenoten melden dat Volvo op de hoogte is maar zonder passende oplossing. Misschien dat andere lezers hun ervaringen of klachten willen delen. Hopelijk dat met vereende krachten er toch wat meer een vuist gemaakt kan worden dat uiteindelijk leidt tot een bevredigende oplossing. Ook wij zijn benieuwd.......!