Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vervangen of repareren

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 17 juli 2023

Tijdens het vullen van olie en koelvloeistof ontdekte ik dat er meer koelvloeistof ontbreekt als anders. Daarbij zie ik olie in het reservoir van de koelvloeistof. Als ik op internet kijk betekend dat niet veel goeds. Heeft het nog zin dit te laten repareren, of kan ik beter opzoek naar een andere auto?

Merk: Ford
Type: Fiesta
Bouwjaar: 2006
Brandstof: Benzine

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Ford Fiesta verliest koelvloeistof én u ziet olie in het koelwater reservoir.

Dit verschijnsel zou kunnen duiden op een lekke koppakking. De koppakking is een afdichting tussen het onderblok en de cilinderkop. Hij voorkomt dat er gassen uit de verbrandingsruimte ontsnappen. Ook zorgt hij dat de koelvloeistof- en oliekanaaltjes tussen deze twee onderdelen lekdicht met elkaar verbonden zijn. Wanneer de koppakking lek is kunnen er verschillende signalen zijn, afhankelijk ook waar de lekkage zich afspeelt. Zo kan de motor inwendig koelwater lekken en verbranden en zie je vooral veel witte rook uit de uitlaat. Er kan ook koelwater bij de olie geraken en krijgt de motorolie daardoor een modderachtige kleur. Olie in het koelsysteem laat weer een vieze drab zien in het koelwater reservoir. Er kan ook compressie verlies zijn waardoor de motor belabberd loopt. Een koppakking kan ook uitwendig lekken met sporen van olie of water.


Dus dat er iets serieus aan de hand lijkt te zijn is vrees ik wel een realistische conclusie. Mocht een defecte koppakking inderdaad de diagnose zijn, dan is een reparatie van pakweg 1.200 euro wel de verwachting. Ik weet verder geen details van uw auto zoals de verdere staat en conditie en kilometerstand. Maar of het voor een 17 jaar oude auto nog een te billijke ingreep is hangt inderdaad ook wel af van de huidige waarde mét goede motor. Naar schatting zal de inruilwaarde ongeveer gelijk zijn aan de reparatiekosten, zoals u ook kunt nakijken via de koerslijst. 

Dan is het wellicht verstandiger de reparatiekosten in te zetten voor de investering een andere auto, en niet meer te investeren in een auto die met goede motor al nagenoeg economisch afgeschreven is.