Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stotteren euro 5 diesel bij deellast tussen 1700 en 2300rpm, EGR?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 4 augustus 2023

Na het vervangen van de vastzittende egr klep stottert de motor op deellast in genoemde toerentallen. Bij laag en hoog gevraagd vermogen is er niets aan de hand. Uitlezen met een eenvoudige OBD stekker laat zien dat de egr klep op en neer gaat tussen 0% en ca. 30%. De DPF zit op 75% verzadiging. Voor de reparatie was er geen sprake van dit irritante gestotter.
Kan dit liggen aan de, aftermarket, egr klep?
Kan de originele klep na schoonmaken \ gangbaar maken weer geplaatst worden?
Ford 2014, 2.2tdci, 150.000km.

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt wat de oorzaak kan zijn van het stotteren van uw Ford.

Diagnose stellen

Het is helaas niet mogelijk om op basis van deze gegevens een goede diagnose te stellen. Zo kan er bijvoorbeeld een defect aanwezig zijn in de lucht massa meter of een klein lek in het in de intercooler. Een zekere diagnose kan alleen gesteld worden door een monteur die actief meet op het moment dat de storing de kop op steekt.
Ik vermoed zelf dat de doorstroming van het roetfilter het openen en sluiten van de EGR-klep veroorzaakt. Wellicht kunt u het roetfilter laten reinigen door een specialist zoals Büchli.

EGR-klep

Of de originele EGR-klep weer goed werkt na reinigen is helaas niet te voorspellen. Vaak zorgt interne vervuiling ervoor dat de klep vast gaat zitten waarna de motor verbrandt (in dat geval is deze onherstelbaar beschadigd). Hoe u de klep zelf kunt reinigen kunt u bijvoorbeeld zien in een turorial: hoe u een EGR-klep schoonmaakt.
De aftermarket klep kan een oorzaak zijn maar ik verwacht zelf dat er een ander onderdeel defect is en dat u nu pas het verschil goed merkt.