Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Roetfilter verstopt door defecte EGR-klep?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 september 2023

Ik heb een vraag over mijn Ford Transit (bestelbus, maar we gebruiken ‘m als buscamper).

Sinds enige tijd gaan er 2 lampjes branden en schiet de auto in de noodloop. De melding is roetfilter. Inmiddels is deze vervangen, maar na 500 kilometer is deze zelfde melding teruggekomen. De roetfilter was opnieuw ‘vol’. Vandaag is ook de EGR-klep vervangen (de EGR-klep was blijkbaar gesloten en zat volgens de vakgarage ‘muurvast’). De gloednieuwe roetfilter moet nog gereinigd worden. Als 2 extra oorzaken van het dichtslibben van de roetfilter noemde de garage dat de injectoren het euvel kunnen zijn en ook de compressie van de motor.

Mijn vraag is nu: hoe waarschijnlijk het is dat de EGR-klep de boosdoener is van het ‘verstoppen’ van de roetfilter? De roetfilter laten reinigen kost elke keer 500 euro. Dat kunnen we nu doen en gaan testrijden, maar als de lampjes opnieuw aanspringen en we toch de injectoren moeten vervangen en een compressiemeting moeten uitvoeren, zijn we die 500 euro dubbel kwijt (filter moet dan namelijk na die reparatie ook weer gereinigd worden).

Wat is jullie inschatting?
Bij voorbaat dank voor de reactie!

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt of een defecte EGR-klep de oorzaak was van een verstopt roetfilter.

Wanneer de EGR-klep niet goed functioneert zal er veel meer roet ontstaan bij de verbranding. Een schoon roetfilter zal dan zeer snel verzadigen. Let wel op, dit is een mogelijke oorzaak. Wanneer de garage aangaf dat de oude echt defect was is dit een logische verklaring.

Wanneer er bij de verbranding toch meer roet ontstaat zal het filter wederom vol lopen. Inderdaad zouden verouderde verstuivers of een slechte compressie hier ook oorzaak van kunnen zijn. De verstuivers kunnen echter gedemonteerd worden en getest door een specialist. De garage kan ook de compressie van de motor meten. Het is dus niet zo dat het na een reparatie maar afwachten is of het roetfilter wederom volloopt.
Natuurlijk zijn er wel altijd kosten verbonden om dergelijke controles te laten uitvoeren. Wanneer u echt geen grote bedragen meer wil uitgeven aan de auto kan het filter ook worden gedemonteerd en uitgeschreven, dit kan bij dieselauto’s tot bouwjaar 2017.

Meer hierover kunt u lezen op onze site: roetfilter en APK