Hoe ontwikkelt de actieradius van elektrische auto's?
Vraag gesteld door P. van Leerdam op 15 juli 2023
De actieradius van elektrische auto’s is nog beperkt. Hoe ontwikkelt de actieradius zich in de loop van de jaren? Is er een vuistregel of een historie dat de actieradius bijvoorbeeld jaarlijks met een x percentage (bijvoorbeeld 10%) toeneemt?
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertU vraagt hoe de actieradius zich ontwikkelt van de accu van elektrische auto’s.
Hoe de actieradius van de auto(accu) zich ontwikkelt is slecht voorspelbaar. Accutechniek zelf is de laatste jaren niet heel veel veranderd. Het opvallendste is dat er een jaar of 10 geleden voornamelijk grote (dure) elektrische auto’s werden gebouwd. In een grote auto is ook plek voor een grote accu, gevolg een is een flinke actieradius van zo’n 400-500 km. De laatste jaren worden ook iets kleinere (betaalbaardere) elektrische auto’s populair. In een iets kleinere auto is minder plek voor een accu, gevolg is dat hier kleinere accu’s worden gemonteerd waarbij de actieradius eigenlijk ook iets kleiner is (zo rond de 300 km). Kleinere auto’s zijn dan wel weer lichter waardoor ze efficiënter met de energie kunnen omspringen.
Veel meer over de actieradius en hoe dit verloopt in de praktijk kunt u lezen op onze pagina: actieradius en verbruik.
Vooral de techniek wat betreft snelladen gaat hard. Snelladen met een vermogen van 150 kW is geen uitzondering. Hiermee kan een gemiddelde elektrische auto in 18 minuten laden van 10 naar 80%.
Op dit moment zijn er heel veel onderzoeken naar de solid state battery. Wanneer deze technologie gemeengoed wordt is de verwachting dat de actieradius plotseling enorm zal toenemen. Echter is het nog niet duidelijk wanneer deze technologie beschikbaar komt voor de gewone elektrische auto. Meer hierover kunt u lezen via bijvoorbeeld: electrek.com.
Deel deze pagina