Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Aftermarket onderdeel af-fabriek

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 28 september 2023

Bij een Opel dealer in het buitenland moest een hydraulische druklager worden vervangen. Volgens mij is dat keurig gedaan tegen een redelijke prijs die bleek  overeen te komen met de inschatting van mijn  eigen Opel garage in Nederland. Kosten totaal 580 euro. Er zijn originele onderdelen gebruikt aldus de garage in Italië. Ik heb onderdeel dat is vervangen, meegekregen. Dat blijkt een Luk onderdeel te zijn dat in China is gemaakt. Mijn Astra is 3 jaar oud, 60.000 km gereden, dit onderdeel is bij mijn weten nog niet eerder vervangen...Dat zou betekenen dat Opel bij de aflevering van de nieuwe auto in 2020 meteen al dit Aftermarket onderdeel heeft geplaatst?! Je mag als consument toch verwachten dat Opel een nieuwe auto aflevert met originele Opel onderdelen? Of is het gebruikelijk dat er meteen ook aftermarket onderdelen in worden geplaatst, in dit gevan Luk onderdelen van de Schaeffler groep?

Merk: Opel
Type: Astra

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Recent is bij een Opel dealer in het buitenland een defect aan de koppeling van uw Opel gerepareerd. Het defecte hydraulische druklager laat echter zien van fabrikant LuK afkomstig te zijn en niet origineel van Opel én bovendien afkomstig uit China.

Een auto bestaat voor het grootste deel uit onderdelen die afkomstig zijn van toeleveranciers. Ook dit soort onderdelen zullen nooit door een fabrikant zelf geproduceerd worden maar feitelijk ingekocht bij een fabrikant. Het z.g. originele onderdeel wordt wel geleverd in een originele verpakking maar is van een andere leverancier afkomstig, echter wel overeenkomstig de eigen specificaties en eisen van de autofabrikant, ook wel Original Equipment Parts (OE) genoemd, in dus een originele verpakking. 

Dan heb je nog z.g. OEM-onderdelen die niet het etiket hebben van een origineel onderdeel, maar wel goedgekeurd door de autofabrikant om toe te passen, met dus de juiste specificaties etc. Zo kan het dus zijn dat het product in de originele verpakking (OE) feitelijk het zelfde is als in het OEM doosje.

En dan zijn er nog de z.g. Aftermarket producten zónder het OE of OEM label, geleverd door onderdelenfabrikanten, en zou je kunnen spreken van vervangonderdelen die min of meer nagemaakt zijn, ook wel imitatie onderdelen genoemd.

Schaeffler (LuK) geeft zelf aan de grootste OE-leverancier te zijn van de autoindustrie. Of dat écht zo is weet ik niet maar dat is voor mij een extra bevestiging dat het gedemonteerde onderdeel gerust laat zien dat LuK de fabrikant is, maar helemaal conform de eisen en specificaties van Opel. Het inmiddels vervangen originele onderdeel is dus ongetwijfeld wederom van Luk afkomstig en wellicht ook weer in China geproduceerd. Maar dat geldt voor héél veel onderdelen op, aan en in uw Opel, dat is niet per definitie daarom een dubieuze kwaliteit.

Maar los van de herkomst van het onderdeel is het gebrek na 3 jaar en 60.000 km wel buitensporig vroeg te noemen. Ik weet niet of uw NL dealer een coulante handreiking heeft gedaan wat betreft de toch wel onvoorziene kosten. In alle redelijkheid zou het onderdeel toch wel 3 keer zo lang mee moeten gaan, en mag u gerust uw dealer verzoeken om desnoods via de importeur enige vorm van coulance aan te bieden. Er zijn immers nieuwe auto's met 5, 7 en 10 jaar fabrieksgarantie waarbij dit euvel u niks had gekost. Alle reden om de dealer aan zijn mouw te trekken mocht u voor het volledige bedrag te moeten opdraaien. Misschien zelfs helemaal kosteloos of hooguit 1/3 deel voor uw rekening.

Zie eventueel ook ons Stappenplan Klachten Na Aankoop.