Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Problemen EDC Renault Scenic

Vraag gesteld door P. Alkemade op 7 juni 2023

versnellingshandle blokkeert spontaan en auto rijdt niet verder. vooral met aanhanger/caravan. valt nog onder fabrieksgarantie, maar dealer kan nog niet oplossen. deze week op Autobahn file van half uur veroorzaakt daardoor. na aanduwen over 200 meter, andere keren na afkoelen? versnellingsbak? reed hij weer. is probleem bekend of weet iemand oplossing?
dealer heeft computerprogrammatuur motor gereset, probleem toch nog aanwezig.
2x wegenwacht erbij gehad, maar dan rijdt auto weer, na lang afkoelen?

Merk: renault
Type: scenic edc
Bouwjaar: 2021
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 140

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U omschrijft wel een héél vervelend en hardnekkig probleem aan uw Renault Scenic. De automatische transmissie doet u regelmatig met pech langs de weg belanden. De verantwoordelijke dealer heeft het probleem nog niet kunnen traceren.

U doet nu een dappere poging zélf de diagnose aan te leveren maar uw dealer moet zich inmiddels wel méér dan bovengemiddeld inspannen om de oorzaak definitief te verhelpen. Het is wel zo dat deze 7-traps automaat met dubbele koppeling van Renault significant veel problemen kent. Doorgaans is er sprake van een eigen gebrek van de EDC. Als bestuurder heb je geen of nauwelijks invloed op de goede werking van de transmissie en kan het niet zo zijn dat uw dealer u eindeloos een z.g. dappere poging doet met de hoop tot herstel. De juiste diagnose is toch echt in hun handen én gezien het aantal pogingen definitief en binnen een redelijke termijn. Een concrete oorzaak kan ik u zo niet meegeven maar van de elektronica (rekeneenheid) is bekend dat die gevoelig kan zijn voor warm en koud. Dat zou te maken kunnen hebben met haarscheurtjes in de printplaat met tal van storingen als gevolg. Dat sluit ook wel aan bij uw ervaring dat eenmaal afgekoeld de auto weer z'n weg kan vervolgen.

Ik benadruk nogmaals dat gezien ook de gevaarlijke en ongewenste situaties die kunnen ontstaan, u met klem de dealer moet sommeren de auto niet eerder terug te willen dan wanneer gegarandeerd herstelt. Desnoods laat u doorschemeren de koop te willen ontbinden wanneer dat niet binnen een redelijke termijn wordt gerealiseerd. De fabrieksgarantie is immers nog van toepassing dus u mag gerust de druk bij uw dealer opvoeren. Wellicht helpt het ook het e.e.a. op papier te zetten. Bijvoorbeeld een ingebrekenstelling zoals u kunt terugvinden in ons Stappenplan klachten na aankoop.

 

Reacties

P. Alkemade

Auteur - 23 oktober 2023

Lang geleden al weer dat ik dit schreef en reacties van u gehad heb. Ik hoop dat het verhaal nu een einde heeft. Op zich alle lof voor mijn Renault (sub) dealer, die de garantie afgewerkt heeft zonder kosten met ook vervangend vervoer, terwijl de auto niet bij hem gekocht is.
In eerste instantie de rekeneenheid van de versnellingsbak vervangen, na nog geen 10 km gereden te hebben, ook enige minuten stilstaand stationair gedraaid, zelfde probleem....
Uiteindelijk ook de rekeneenheid van het motormanagement vervangen, nu inmiddels 14 dagen zonder problemen gereden.
in totaal de auto van begin juni tot begin oktober! kwijt geweest, wel gereden met gelijkwaardig vervangend vervoer.

Jos

ANWB Expert - 25 oktober 2023

Hulde inderdaad voor de niet verantwoordelijke Renault subdealer. Maar ook voor uw geduld. Het is een langdurig avontuur geweest maar lijkt uiteindelijk definitief opgelost te zijn. Dat vertrouwen lijkt me wel op dit moment te billijken. Ik hoop oprecht dat het boek nu definitef gesloten is.

P. Alkemade

Auteur - 30 augustus 2023

continuing story, rekeneenheid is vervangen, dealer heeft ca. 40 km gereden met auto, geen problemen meer.
ik haal auto op, rijd nog geen 10 km, maar sta weer stil met zelfde probleem.
heb wel enkele minuten stil gestaan met draaiende motor in P-stand om instellingen aan te passen. buitentemperatuur boven 25 graden.
dus motor komt in vrij en later blokkeert de versnellingshandle en start niet meer.
na ca. half uur (mogelijk ook door sleutel bij auto weg te hebben en te wachten tot rode lampje bij automatische handrem uit is, tenminste 5 minuten weg blijven) start en rijdt auto weer.
dealer heeft in week er na hetzelfde probleem ervaren, is weer in overleg met importeur wat te doen.
inmiddels fabrieksgarantie verlopen (juni 2023), maar ook de BOVAG-garantie van verkopende garage verloopt (2 sept 2023).  wat verder?

Erik Jan

ANWB Expert - 2 september 2023

Uw leverancier heeft het euvel nog niet kunnen verhelpen. Omdat u de klacht vóór het verstrijken van de Bovag-garantietermijn heeft gemeld, blijft de garantie van toepassing voor deze specifieke klacht.

P. Alkemade

Auteur - 12 juli 2023

inmiddels op vakantie geweest en tweemaal stilgestaan (o.a. wegversmalling autobahn Duitsland, dus file nog langer)
na half uur reed de auto weer. uiteindelijk auto naar Nederland laten brengen en verder met vervangend vervoer.
thuis heeft dealer uiteindelijk via importeur kunnen concluderen dat regeleenheid automatische versnelling problemen geeft bij verhitting, dus in feite wat u ook gesteld heeft. deze gaat nu vervangen worden.
mogelijk vanwege fabrieksgarantie maar 90% kosten vergoed, probeer de rest bij de verkopende garage op te halen, omdat er ook een jaar BOVAG garantie op zit. begrijp wel dat voor nieuwe rekeneenheid een nieuwe garantietermijn begint. nu nog wachten op onderdeel vanuit Frankrijk, wel vervangend vervoer gekregen via dealer.

Jos

ANWB Expert - 12 juli 2023

Al met al een heel naar avontuur dat nu mogelijk definitief opgelost gaat worden. En hopelijk dat iemand over de resterende 10% van de kosten niet moeilijk gaat doen. Het betreft immers een veel te jonge auto, om op basis van dit euvel en de voorgeschiedenis ook maar iets van kosten in rekening te brengen. Hopelijk definitief eindgoed, al goed.