Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Geen oproep terugroepregister

Vraag gesteld door J. Vegter op 27 juni 2023

In het RDW kenteken register voor mijn auto (Peugeot 208 uit 2012) staan geen terugroepacties nemoemd.
Echter bij het invullen van mijn model op https://terugroepregister.rdw.nl/ staat een hele waslijst aan terugroep acties, waaronder minimaal 1 actie waarvoor ik zo goed als 100% kan aangeven dat mijn auto dit euvel ook heeft.

Waar kan ik opbuigen? Ik verwacht dat de dealer zich gaat beroepen op het kenteken register en geen thuis zal geven.
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Peugeot 208 heeft een gebrek die wel genoemd wordt in de lange lijst van recalls voor de 208, maar is niet gekoppeld aan uw kenteken.

Ondanks dat op basis van het kenteken de betreffende herkenbare recall niet wordt aangegeven is het toch goed de dealer te wijzen op de meer algemene lijst. Het zou immers best kunnen dat men juist voor u geen actieve terugroepactie heeft ondernomen om bij onderhoudswerkzaamheden dit de gewenste aandacht te geven. Het komt ook voor dat een recall gefaseerd verloopt, met name om de werkplaatsbezetting van de dealerbedrijven een beetje uit de wind te houden. De werkplaatsen zijn in de regel al onderbezet en is een wachttijd van soms wel 6 weken of meer voor relatief simpel onderhoud geen uitzondering.

Massaal auto's tegelijk oproepen is er dus niet per definitie bij en dat kan soms ook te maken hebben met de voorraad aan noodzakelijke onderdelen indien nodig. Die moet tijdig weer aangevuld kunnen worden of is het wachten op een modificatie. Tenzij uiteraard de verkeersveiligheid nadrukkelijk in het geding is, wanneer het ook in potentie betrekking heeft op veel auto's die daarmee getroffen worden, dus bij hoge nood.

Ik weet niet om welke recall het gaat en wanneer formeel door de RDW geregistreerd, maar u kunt wel in de lange lijst dit euvel één op een leggen op het gebrek aan uw 208. Het is wel méér dan verstandig de dealer hiermee te confronteren. Het is lastig om de vinger te kunnen leggen op waarom uw auto geen oproep of registratie heeft gekregen, misschien wel één van de genoemde verklaringen, maar het is min of meer voor u een feest der herkenning wanneer het gaat om het gebrek omschreven in de lijst uit het Terugroepregister. Misschien dat het dan toch de gewenste aandacht krijgt wanneer er individuele klachten zijn die gemeld worden. En uiteraard zeker informeren waarom een registratie is uitgebleven, desnoods ook voor opheldering voorleggen aan de klantenservice van Stellantis.