Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Olieverbruik Volvo V60 D2

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 april 2023

Mijn Volvo V60 D2 2.0 verbruikt olie (ongeveer 1 liter per 2000km). Er zijn (gecontroleerd) geen zichtbare lekkages. De km stand is 178.000 km en de motor loopt verder probleemloos, zonder vermogensverlies of zichtbare rokende uitstoot.  De EGR klep is afgesloten wegens eerder problemen. Dit zou an sich geen problemen veroorzaken, maar in combinatie met regelmatig kortere ritten zou er een kans zijn op motorvervuiling. Volgens de garage kan dit alleen betekenen dat de motor of volledig gereviseerd moet worden of vervangen. De kosten hiervoor zijn echter niet naar verhouding van een verder meer dan prima auto die nog best een aantal jaren  en km's mee zou moeten kunnen.
Mijn vraag is nu: is het olieverbruik-probleem mogelijk nog op te lossen met het vervangen van de EGR klep? De motor zou dan namelijk ook op kortere ritten beter op temperatuur komen en de vervuiling daarmee in ieder geval ten dele op te lossen? Of zijn er andere tips om het olieverbruik definitief en zonder extreme kosten te verhelpen?

Merk: Volvo
Type: V60
Bouwjaar: 2016
Brandstof: diesel
Motorvermogen: 120

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De EGR klep van uw Volvo is uitgeschakeld om eventuele inwendige motorvervuiling te voorkomen. U rijdt immers regelmatig korte ritten. Het olieverbruik is echter 1 liter op 2.000 km en u vraagt zich af of het olieverbruik opgelost zou kunnen worden door de EGR klep te vervangen.\

EGR-klep

De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen. Doordat die uitlaatgassen niet deelnemen aan de verbranding, daalt de temperatuur waardoor ook de NOx-uitstoot automatisch daalt. De uitstoot van stikstofoxiden (NOx) is slecht voor het milieu.

Uitschakelen

Wat dat betreft is het uitschakelen van deze klep niet wenselijk. Sterker nog: formeel voldoet de auto dan niet meer aan de typegoedkeuring die voor deze auto, met bepaalde eisen aan de uitstoot, is afgegeven en bent u eigenlijk bij het gebruik van de auto in overtreding.

Conclusie

Ik wil met het bovenstaande maar benadrukken dat een werkende EGR klep per definitie wenselijk is, ongeacht of het van invloed is op het olieverbruik. Want ik denk namelijk dat dit niet het geval is. Hoog olieverbruik is deze motor niet vreemd en moet u de oorzaak veel meer zoeken in het motorblok zélf zoals zuigerveren die niet goed meer functioneren. Bij 1 liter op 2.000 km hoeft dat zeker geen blauwe rookpluimen te geven, maar dit betreft wel een verhoogd verbruik dat toch wel de negatieve reputatie is van deze motor, zoals u ook kunt lezen bij deze specialist die regelmatig deze motoren onder handen neemt.