Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Controle inleren EFB accu is uitgevoerd

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 maart 2023

In mijn Golf 7 is 3 weken geleden bij KwikFit een nieuwe EFB start-stop accu geplaatst. Ik heb mijn twijfels over of de nieuwe accu wel is geregistreerd in het energiemanagementsysteem. Er was wel afgesproken dat de accu ingeleerd zou worden.
Mijn twijfel heb ik omdat de boordcomputer bijna altijd aangeeft dat de accu voor 80% geladen is en heel soms even voor 90%. Vrijdag met een temperatuur van 15 graden 120 km gereden en nog steeds werd aangegeven dat de lading 80% was.

Originele/oude accu Mla Moll EFB 69Ah 680A (OEM-nummer 6R0 915 105 B)
Nieuwe accu Bosch EFB S4E081 70 Ah 760A

Hopelijk kunt u me vertellen op welke wijze je kan zien of een accu correct is aangemeld.

Merk: Volkswagen
Type: Golf 7 1.4
Bouwjaar: 2014
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 140

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt hoe het mogelijk is om te controleren of een accu juist is ingeleerd.

Of een accu op de juiste manier is ingeleerd is alleen door middel van diagnose apparatuur vast te stellen. Echter de waardes die u opgeeft zijn voor mij geen indicatie dat er iets niet juist is met het systeem.

Een auto uitgerust met een battery managent systeem (BMS), en zodoende ook een EFB accu, bepaalt zelf de ideale laadstrategie van de accu. Vaak zal het BMS de accu niet volledig opladen door middel van het rijden van een lange afstand, juist dan blijft er een deel van de accu vrij. Het systeem zal dit deel van de capaciteit van de accu gebruiken voor energie die ontstaat bij afremmen op de motor. Dan ontstaat er restenergie (gratis) die gebruikt kan worden om de accu volledig mee op te laden. Vaak zal een accu juist volledig worden opgeladen door regelmatig af te remmen op de motor wat gebeurt bij stedelijk gebruik of afdalen in berg gebieden.