Distributieketting vroegtijdig versleten
Vraag gesteld door N. Vandijck op 23 november 2022
Volgens de Renault garage is de distributieketting aan vervanging toe (vastgesteld bij onderhoudsbeurt). Dit vinden wij bijzonder aangezien de auto 7 jaar oud is en er is slechts 70.000km mee gereden. Kan dit? en is Renault ondanks verlopen garantie (3 jaar geloof ik) toch niet (deels)aansprakelijk? je mag van een distributieketting toch wel iets meer verwachten? enig idee wat de kosten zouden zijn bij vervanging?
Merk: Renault
Type: Captur
Bouwjaar: 2015
Brandstof: benzine
Antwoord van Jos
ANWB Expert
U bent in het bezit van een Renault Captur (2015/70.000 km) waarvan de distributieketting aan vervanging toe is. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is. Overigens lijkt het een klus te zijn die ruim 11 uur in beslag neemt. Dus vermoedelijk moet u dan al gauw denken aan wellicht zo'n 1.300-1.500 euro.
Distributieketting
De distributieketting heeft in principe geen voorgeschreven vervangingstermijn. Hiermee is echter niet gezegd dat de ketting niet aan gebruikersslijtage onderhevig is. Bij normaal gebruik en regulier onderhoud mag van de distributieketting een gemiddelde levensduur van 200.000 km worden verwacht. Het type motor is niet onbekend met problemen met de distributie.
Non-conformiteit
Als er sprake is van een gebrek dat u niet hoefde te verwachten en het gebrek al bestond op het moment van aflevering, dan heeft u ongeacht de verstreken periode na aflevering, recht op kosteloos herstel. U zult in dat geval wel moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek dat u niet hoefde te verwachten en dat dit gebrek al aanwezig was op het moment dat de auto werd afgeleverd. Let op, u kunt alleen van de verkoper van het product kosteloos herstel vorderen. Als de auto bij een ander dan de verkoper in onderhoud is, moet u dus eerst terug naar de verkoper.
Nieuw voor oud
Het uitgangspunt bij kosteloos herstel op grond van non-conformiteit is dat de auto in die staat wordt gebracht als die u op grond van de overeenkomst in redelijkheid mocht verwachten, zonder gebreken. Zonder gebreken mocht u verwachten dat de distributieketting ruim 200.000 km zou meegaan, uw auto heeft 70.000 km gelopen. Het lijkt daarom passend dat de kosten voor vervanging van de distributieketting voor 1/3 deel voor u is en het restant voor de dealer/importeur.
Conclusie
U zult dus moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek dat u in redelijkheid niet hoefde te verwachten en waarvan de oorzaak al aanwezig was toen u de auto kocht. Binnen de automotive sector is het een gegeven dat het type motor bekend staat om distributieproblemen. Bovendien moet de ketting ruim eerder worden vervangen dan de gemiddelde levensduur die u daarvan mocht verwachten. Mijns inziens is er daarom sprake van een gebrek wat u in redelijkheid niet hoefde te verwachten en was de oorzaak van dit gebrek al aanwezig toen de auto werd afgeleverd. U kunt dus kosteloos herstel vorderen van de verkoper. In dit geval is het redelijk dat u een gedeelte van de vervangingskosten voor uw rekening neemt zoals op basis van de eerder gemelde verdeling. De ketting heeft immers al een bepaalde gebruikersslijtage achter de rug waar u in die zin best aan mee mag betalen.
Voor meer informatie zie onze pagina klachten na aankoop.
Deel deze pagina