Seat met soms kokende motor
Vraag gesteld door op 26 mei 2022
Sinds een paar weken gooit mijn seat leon koelvloeistof uit het reservoir. Ik heb het reservoir vervangen ( via Star besteld ) en nog steeds geen beter resultaat. Ook waterpomp distributieriem vervangen omdat de auto al op 196.000 km zat. Na dit vervangen te hebben nog steeds geen resultaat. Bij de garage gekeken zeiden ze dat de extra waterpomp het niet deed. Die vervangen ook nog steeds hetzelfde. Motor klinkt wanneer het water kookt altijd zwaarder en rijdt niet zo soepel. Ik hoor binnen in de auto als het gebeurt gekook. Ik heb zitten luisteren en dat gekook kwam uit de leidingen dacht ik. Meestal na een lange rit die niet zo optimaal was door een drukke motor dan gebeurt het. En soms gooit ie er niks uit. Meestal stijgt het waterniveau wanneer het gebeurt ) ik heb het in de gaten gehouden). Verwarming doet het soms heelgoed en soms denk ik dit is niet zo warm
Merk: Seat leon st 2.0 tdi 184pk
Type: Leon
Bouwjaar: 2017
Brandstof: Diesel
Motorvermogen: 184
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertBij uw Seat gaat soms de motor koken met als gevolg dat het via het reservoir de vloeistof geloosd wordt. U vraagt wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Er zijn diverse mogelijkheden; het lijkt het meest aannemelijk dat er geen goede doorstroming is in het koelsysteem. Dit kan dan zorgen voor plaatselijk koken van de koelvloeistof waardoor de luchtbellen ontstaan en de vloeistof gaat overstromen. Als dit de oorzaak is moet worden vastgesteld waarom de vloeistof niet circuleert; is er een probleem met de bypass-magneetklep van de waterpomp, werkt de thermostaat altijd goed of is er verstopping bijvoorbeeld in de radiateur?
Het is ook mogelijk dat de doorstroming in het systeem wel goed werkt maar dat de elektronisch aangestuurde koelventilator soms niet gaat draaien op momenten dat dit wel gewenst is.
Een andere mogelijkheid is een lek in het motorblok zelf waardoor er verbrandingsgassen in het koelsysteem terecht komen. Of dit zo is kan de garage vrij eenvoudig vaststellen door gebruik te maken van een CO2 test op het koelsysteem. Waar het eventuele lek dan zit is nog wel een flinke speurtocht.
Een diagnose kan dus alleen gesteld worden door metingen uit te voeren op het koelsysteem zelf. Hiervoor bent u echt aangewezen op de garage.
Deel deze pagina