Actieradius plug-in hybride valt tegen, wat kan ik doen?
Vraag gesteld door op 21 maart 2022
Sinds 18FEB22 nieuwe C5Aircross Hybrid. Volgens RDW is WLTP E-range 60 km. Wij hebben begrepen dat praktijk E- actieradius wel kleiner is dan WLTP en dat temperatuur daarbij (grote) rol speelt zoals dealer claimt. Maar: Opvallend is dat bij géén van de inmiddels 16 E- laadbeurten (bij lege tractie batterij) de batterij capaciteit volledig wordt benut; max. lading is 12,5 kWh. Volgens door ANWB experts benoemde verwachting zou prestatie 23,4 kWh/100km moeten zijn. Echter, bij huidige (laad)temperaturen overdags van ca 15-18 gr. C. (Allego laadpaal, cap 11kWH) blijft volledige lading 'steken' bij 11,7 kWh en een povere 38 km E- range... (die inderdaad niet overschreden wordt, zelfs niet bij gebruik 'B' (brake) regeneratie modus). De constatering is dat de E- range niet uitkomt boven 75% van de te verwachten door Citroen gestelde norm van 55km in volledige E modus, en dat 'de auto daarmee niet de eigenschappen heeft die wij ervan mogen verwachten' op grond van de verstrekte specificaties. Ons is niet bekend of er vóór aflevering (in showroom) mogelijk sprake is geweest van diep-ontlading o.i.d., maar er lijkt een 'rem' op benutten van volledige E-laad capaciteit (nogmaals: Een hoofdreden om de auto aan te schaffen) Vraag: Is naar uw oordeel een garantie claim gerechtvaardigd waarbij oplossing zou kunnen zijn : Hardware matige regeneratie of vervanging van tractiebatterij, dan wel softwarematige update? Graag vernemen wij uw visie. Wij hebben hangende uw reactie nog géén claim bij dealer/importeur gesteld.
Merk: Citroen
Type: C5 Aircross Hybride
Bouwjaar: 2022
Brandstof: PHEV
Motorvermogen: 225
Antwoord van Erik Jan
ANWB Expert
U heeft onlangs een plug-in hybride auto (Citroën C5 Aircross) gekocht. Volgens de informatie van Citroën kan deze auto 55 km volledig elektrisch rijden. U komt in de praktijk echter niet verder dan 38 km op een lading. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.
WLTP-meetmethode
Als opvolger van de NEDC-meetmethode is de WLTP-meetmethode ingevoerd. Deze methode, die voor alle nieuw geproduceerde auto’s geldt vanaf 1 september 2018, is meer in overeenstemming met het werkelijk gebruik van de auto. Het blijft echter een laboratorium onderzoek, waardoor de in de praktijk behaalde resultaten nog altijd fors afwijken van de uitslagen volgens deze methode.
Reële prestaties
Verwarming, airco, snelweg, winterse omstandigheden en snel optrekken hebben allemaal een forse invloed op de werkelijke prestaties van een plug-in hybride auto. Eigenlijk geldt dat de prestaties volgens de WLTP-testmethode (100% elektrisch rijden) alleen gehaald kunnen worden door in de zomer rustig in de stad te rijden.
Gebrek
Dat de elektrische prestaties van de plug-in hybrides in de praktijk tegenvallen is helaas een gegeven. Het is vaak lastig om te bewijzen dat een auto niet ‘voldoet’ aan de redelijke verwachtingen die de koper op grond van de overeenkomst mocht hebben, als het ‘gebrek’ bestaat uit een lagere actieradius dan geadverteerd.
Conclusie
Ik raad u aan om in overleg met de verkoper de accu op capaciteit uit te laten lezen. Ondanks de omstandigheden die een rol kunnen spelen is het verschil tussen toegezegde prestaties en de praktijk fors. Als de capaciteit te kort schiet, kan het probleem relatief simpel en binnen de garantie worden opgelost.
Als het niet aan de capaciteit van de accu ligt, zal het minder gemakkelijk zijn om (juridisch) enige tegemoetkoming af te dwingen. Voordat u met succes uw rechten bij non-conformiteit kunt uitoefenen, zal eerst moeten blijken dat er sprake is van een gebrek. Als de verkoper niet bereid blijkt tot nader onderzoek kunt u proberen het gebrek aan te tonen door een technische expertise te laten uitvoeren. Als hieruit blijkt dat de actieradius substantieel afwijkt, zou u de zaak kunnen voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Het expertiserapport kunt u dan als bewijs meesturen. De kosten van het expertiserapport kunt u terugvorderen van de koper, als u in het gelijk wordt gesteld. Als u kunt aantonen dat er sprake is van een gebrek dan kunt u herstel van het gebrek vorderen en als dat niet mogelijk blijkt de overeenkomst ontbinden of prijsvermindering vorderen. Graag verwijs ik u voor verdere informatie over klachten na aankoop naar onze website.
Deel deze pagina