Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Komt een oude diesel zonder roetfilter wel door de strengere APK?

Vraag gesteld door op 3 januari 2022

Ik bezit onder genoemde auto. Kom ik met deze auto door de keuring in september 2022 ivm de roetmeting? Auto heeft geen katalysator.

Merk: Volvo 43-NH-DL
Type: S80
Bouwjaar: 2003
Brandstof: diesel D5
Motorvermogen: 163 pk

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

 

 

U heeft een Volvo S80 uit 2003 met dieselmotor. De auto heeft geen roetfilter en valt in milieuklasse Euro 3. De wijzigingen in de APK hebben geen betrekking op uw auto.

 

Met ingang van 1 januari 2023 geldt voor dieselauto’s met een af-fabriek roetfilter de permanente eis dat het roetfilter goed dient te functioneren. De goede werking van het roetfilter wordt hierbij gecontroleerd door meting van het aantal roetdeeltjes in de uitlaat met een deeltjesteller. Hierbij geldt een norm van 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter. Komt de auto daar niet doorheen en wil de eigenaar het filter niet repareren, dan bestaat er de mogelijkheid om het filter voor personenauto's met een bouwjaar t/m 2016 af te melden. Dan wordt de MRB wel verhoogd.

 

Voor uw auto zonder roetfilter verandert er dus niets.

 

Reacties

J. Veen

Auteur - 12 april 2023

Vandaag is mijn Volvo V70 2l diesel van 2010 en 265.000km op roetuitstoot afgekeurd.

De roetuitstoot mag max 1.000.000 deeltjes / kub.cm zijn. Er is echter meer dan 5 milj (max van deeltjesteller) gemeten. Nu gebruik ik soms ook de synthetische  diesel GTL. Dit zou juist de roetuitstoot, fijnstof en stikstof moeten verminderen. Kan GTL de test negatief beïnvloeden. De auto is jaarlijks in onderhoud en heeft geen zichtbare roetvorming of motorklachten. Het motormanagement geeft ook  geen enkel signaal over disfunctioneren van de motor. Heeft u hier een verklaring voor?

Erik Jan

ANWB Expert - 14 april 2023

Uw Volvo V70 uit 2010 is APK-afgekeurd op de roetuitstoot. Deze is meer dan 5 keer de toegestane hoeveelheid. U vraagt of het tanken van GTL (gas to liquid) de test negatief kan beïnvloeden. Het tegendeel is echter waar. Bij een goed werkende Euro 5 motor kan GTL zorgen voor een reductie van roetuitstoot tot 33% (Bron: TNO). 

Sommige diesels hebben problemen met de huidige meting van roetdeeltjes. De verwachting is dat dit het eerste jaar tot ongeveer 100.000 afkeuringen zal leiden. Deze test is ingevoerd om de slecht presterende (en dus overmatig vervuilende) auto’s op te sporen.

Als de auto niet door de keuring komt, dan zijn er twee opties:
1. Het roetfilter vervangen/reinigen wat vrijwel altijd het gewenste resultaat geeft maar waarbij wel belangrijk is dat de motor zelf geen overmatige roet produceert; een nieuw of gereinigd filter gaat in dat geval slechts kort mee. Een goede diagnose is hierbij noodzakelijk om herhaling te voorkomen.
2. Het roetfilter uitschrijven. Hierbij moet worden opgemerkt dat door uitschrijven van het roetfilter de auto ook in een andere emissiecategorie kan vallen wat ervoor kan zorgen dat de auto in bepaalde steden niet langer welkom is.
De eisen zullen naar verwachting niet snel strenger worden; de mogelijkheid van uitschrijven is politiek afgedwongen. Maar 100% zekerheid is er natuurlijk nooit.

Voor meer info zie: Apk controleert dieselauto’s sinds 1 januari 2023 op werkend roetfilter.