Rijden met caravan
Vraag gesteld door L. Visschers op 5 juli 2021
Ik heb een Mitsubishi outlander phev van 2015 net gekocht. Ik wil daarmee naar Italië met de caravan van 1400 kilo.
Kan de auto goed hebben. Maar...hoe ga ik om met het electrisch rijden. De auto heeft het accupakket nidig voor het volle vermogen, maar het accupakket is natuurlijk al leeg voordat ik bij de bergen aankom.
Auto heeft ern charge en een savefunctie. Moet ik die gebruiken tijdens het rijden? En hoe en wanneer dsn?
Graag ervaringen!
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertU wilt de Outlander PHEV inclusief caravan gebruiken voor een route inclusief klimmen en vraagt zich af of u bepaalde handeling moet verrichten om optimaal gebruik te maken van de elektrische ondersteuning.
We hebben een aantal (plug-in) hybride auto's voor de Kampeer en CaravanKampioen gereden, waaronder de vorige en ook huidige Mitsubishi Outlander. De ervaringen zijn over het algemeen positief. Fabrikanten geven soms een lager trekgewicht op voor een hybride variant, maar dat lijkt eerder met voorzichtigheid (garantie!) te maken te hebben dan dat de techniek het niet aan zou kunnen. De fabrikant geeft bij de typegoedkeuring zelf op waar met welk gewicht er getest moet worden en daar moet dan o.a. een 12% helling mee kunnen worden genomen.
Om de accu tijdens het rijden te laden kunt u de 'chrg' functie gebruiken. Gebruik de accu-oplaadschakelaar vóór het op rijden van lange hellingen, bijvoorbeeld steile bergwegen. Door de rij-accu op te laden vóór het rijden, is het mogelijk om de klimprestaties van het voertuig (de rijkracht) aan te houden. Bij afdalen kunt u ook heel goed gebruik maken van de instelbare "Break" functie. Die neemt de functie van de motorrem over en dan wordt de accu gelijk flink bijgeladen.
De ondersteuning van de elektromotor zorgt voor een hoog koppel, precies wat u wilt bij een caravantrekker. Alle wielen worden aangedreven, al dan niet elektrisch, en daardoor rijdt de Outlander PHEV erg gemakkelijk met een caravan weg. Het extra gewicht van een accupakket is goed voor een stabiele wegligging. Nadeel is het forse elektriciteitsverbruik, er blijft weinig over van de voordelen van een (plug in) hybride auto op dit gebied als er een caravan getrokken wordt. Het brandstofverbruik valt daardoor onder die omstandigheden vaak tegen, 1 op 7 (14L/100km) is geen uitzondering bij forse belasting.
De 'save' functie gebruikt u om de accu vol te laten tot op het moment waar hij aangesproken gaat worden. Bijvoorbeeld in een stedelijk gebied waar uitlaatgassen onwenselijk zijn.
Deel deze pagina