Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieketting moet al bij 80000 km worden vervangen. Kan ik de dealer daarvoor aansprakelijk stellen?

Vraag gesteld door Pietervk op 11 oktober 2018

Bij mijn golf6 1.4 tsi 123 pk uit 2009 moet de distributieketting worden vervangen bij 80000 km. Auto gekocht in november 2017. Toen werd mij verteld dat ik met een ketting geen omkijken meer naar heb in tegenstelling met een riem. Ik ben langs de dealer gegaan die niet eens de moeite nam om naar mijn auto te kijken. Mijn eigen garage langs geweest en verteld dat hij tijdens het starten af en toe een ratelend geluid maakt. Die vertelde mij toen dat de ketting moet worden vervangen. Ik voel mij nu zeer misleid. Ik heb ook nog een mail van de verkoper die mij bij de aankoop gerust stelde dat dit een goede auto is, daar ik toen al mijn verontrusting had uitgesproken omdat ik het een en ander al had gelezen op internet.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht met een distributieketting. Nu moet deze distributieketting bij 80.000 km worden vervangen. U vraagt wat uw rechten zijn.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Het uitgangspunt is dat een distributieketting niet bij een bepaalde kilometerstand vervangen hoeft te worden. Dus ook niet bij 80.000 km. Als er geen oorzaak van buitenaf is aan te wijzen dan voldoet deze distributieketting niet aan wat u als consument mocht verwachten bij de koop van uw auto.

U moet hiervoor wel terug naar de verkoper. De verkoper is uw aanspreekpunt en moet de gelegenheid krijgen om de oorzaak te onderzoeken en de schade te herstellen.

Voor de wijze waarop u de verkoper moet aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.