Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Brandstofsysteemreiniger

Vraag gesteld door C. de Wit op 4 december 2020

Via internet en het garagebedrijf kom ik er niet achter of een brandstofsysteemreiniger 1 maal per jaar noodzakelijk is. Volgens het garagebedrijf wel, maar is dit objectief. Mijn zoon en ik rijden beide een Peugeot. Hij een 207 uit 2010 en ik een 308 uit 2019, beide benzine auto's. De motoren zouden volgens Peugeot geschikt zijn voor E10 brandstof. Het garagebedrijf zegt dat door E10 het systeem zo ernstig vervuild dat er schade zou kunnen ontstaan aan het brandstofsysteem, wat een prijzige reparatie zou kunnen betekenen. Wat raad u aan?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U heeft een vraag over brandstofsysteemreiniger cq injectiereiniger. 

Het lastige bij injector-reinigers als reparatiemiddel is dat er vuil moet worden losgeweekt dat slecht te bereiken is. De professionele middelen, alleen toe te passen door de garage, zijn sterker maar ook gevaarlijker in de vorm van misgaan/materiaalschade aanrichten. Voorkomen is beter dan genezen: schone benzine zou vervuiling moeten minimaliseren. Is er toch vervuiling dan kan een garagebedrijf met middelen voor professioneel gebruik een poging wagen.

Injectoren vervuilen, maar zo compenseren ze hun slijtage. Pas als ze heel oud zijn of erg vuil dan is schoonmaken een goede optie. Additieven voor de consumentenmarkt zijn niet sterk genoeg als reparatiemiddel. Als preventief middel zijn ze wel te gebruiken. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Er zijn auto's die bekend staan om veel inwendige motorische vervuiling door deels het gebruik in lage toerengebieden en niet al te intensief gebruik. Bij bepaalde merken kom je additieven voor professioneel gebruik daarom vaker tegen op de onderhoudsfactuur en wordt premium brandstof ook preventief aanbevolen. De THP en VTI motoren van PSA staan bekend om een grotere kans op motorvervuiling. Dat ligt niet aan E10 want het probleem was er al ruimschoots voordat E10 op de markt kwam.