Auto trekt naar rechts, stuurhuis?
Vraag gesteld door op 20 oktober 2020
Mijn Grand Scenic uit 2005 (2.0 benzine) trekt al een tijd naar rechts. Het voelt vooral alsof het middelpunt van het stuur net wat uit het midden zit waardoor je steeds een beetje moet tegensturen. Als ik het stuur loslaat op snelweg ben ik binnen paar seconden een baan opgeschoven. Bij langzaam rijden/langzaam remmen voor stoplicht lijkt het erger. Soms is het ook bijna wel. Er is vanalles gedaan:
-Uitgelijnd (3x)
-Stuurstangen en fuseekogel vervangen ivm speling
-Veerpootlagers gesmeerd
-Schokbreker rechtsvoor was lek dus beiden vervangen incl veerpootlagers.
-Achteras bijgesteld.
-Tussentijds 3x bandenwissel gehad en maakte geen verschil.
-Kalibratie stuurbekrachtiging gecontroleerd maar die was goed.
-Remklauw vervangen (dacht dat de remzuiger misschien bleef hangen). Rechtervelg was viezer dan links. Echt heet werd hij niet.
We hebben geen shade gereden, ene keer is het meer dan de andere keer. vlak na vertrek vaak minste last. Maar las hier bij klacht over een Mercedes iets over dat het stuurhuis niet op 0 kon staan. Zo voelt het bij mij ook. Een expert had nog een zwaar lopende aandrijfas gesuggereerd.
We zijn er inmiddels aan gewend maar blijf benieuwd naar wat het kan zijn. Is het mogelijk dat dit met een zwaarlopende as te maken heeft of iets met stuurhuis? Centreren stuurbekrachtiging leek mij ook logisch want het voelt alsof je steeds tegen wat tegendruk stuurt.
Iedere tip is welkom!
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertUw Renault Scénic van 2005 trekt consequent naar rechts als u het stuur loslaat. De klacht heb ik vaker gehoord. Alles is al nagekeken: drie keer uitgelijnd, banden gewisseld, remklauw vervangen, delen van de wielophanging vervangen en de stuurbekrachtiging is gekalibreerd.
Technisch kan ik op afstand geen uitsluitsel geven, maar u geeft het zelf ook aan: het lijkt erop dat er toch iets met de rechtuitstand aan de hand is. De auto 'denkt' rechtuit te gaan. De rechtuitsensor, de stuurwielstand, het stuurhuis en de wielstanden zullen wel ergens een miscommunicatie hebben.
Ik zou de auto eerst bij een Renault dealer (officieel reparateur) aanbieden. Als dat geen soelaas biedt zal er een diagnose-expert aan te pas moeten komen. Deze kan uit de Renault-organisatie komen of extern.
Deel deze pagina