Reparaties aan Audi A6 2.0 TFSI Hybride
Vraag gesteld door op 24 juni 2020
Na plaatsing nieuwe turbo, ontstond hybride en uitlaatgas-storing. Reparatie hiervan lukte niet, ondanks vervangen verstuivers/brandstofpomp. Dus was de storing nog steeds aanwezig.
Nu blijkt dat de motor vervangen moet worden wegens schade aan 1 cilinder. Mijn vraag: kan dit allemaal ontstaan zijn door de vervanging van de turbo? Als dit zo is wil ik de garage aansprakelijk stellen voor de kosten die inmiddels duizenden euro's bedragen. Ondersteunt u hier ook in?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertUw Audi A6 TFSI Hybrid heeft inmiddels een fikse reparatie achter de rug en inmiddels blijkt er een grote motorschade te zijn aan de eerste cilinder.
Dat de vervanging van de turbo daarmee te maken zou kunnen hebben, lijkt me niet logisch. Ik verwacht eerder andersom, dus dat de schade aan de eerste cilinder mogelijk de turbo heeft beschadigd. Ik weet uiteraard niet wat er loos is aan de eerste cilinder maar mogelijk iets met zuigerveren en/of cilinderwand en dat de turbo daardoor geen goede smering heeft gekregen.
Natuurlijk is nader onderzoek noodzakelijk om vast te stellen wat er precies heeft plaatsgevonden en hoe dit heeft kunnen ontstaan. U zou natuurlijk best de garage aansprakelijk kunnen stellen maar dan moet u het bewijs aanleveren dat men een fout heeft gemaakt. Misschien beschikt u over een rechtsbijstandsverzekering die u dan zou kunnen inschakelen, met name ook omdat een expertise onderzoek erg kostbaar is en je dat liever voor rekening laat van de verzekering.
Ik weet niet wat het bouwjaar is en wie de verkoper is geweest waar u de auto gekocht heeft. Mocht dat dezelfde dealer zijn dan zou u tóch kunnen overwegen hen aansprakelijk te stellen. Niet zo zeer op basis van een gemaakte fout die misschien helemaal niet aantoonbaar is. Maar meer op basis van een motor die niet de beoogde levensduur weet te halen.
Wanneer het blok vervangen moet worden vanwege een forse motorschade is dat niet conform de te verwachten levensduur. Mijn juridische collega's hebben daarvoor het Stappenplan klachten na aankoop op onze website geplaatst met ook modelbrieven. Voor aanvullend advies kunt u dat altijd voorleggen aan een juridische collega op dit platform.
Deel deze pagina