Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Lakgarantie

Vraag gesteld door P.A. Huisman op 1 mei 2020

Het gaat over een BMW E70 (2012). Auto twee jaar geleden gekocht van de eerste eigenaar geheel schade vrij (aantoonbaar). Twee weken geleden ontdekten ik een forse corrosieplek (2cm * 8cm) aan de binnenkant van het linker voorportier. Precies op de naad van de binnen en buitenpanelen. Portier is geheel onbeschadigd en schadevrij.

Nu geeft BMW 12 jaar garantie op doorroesten van binnenuit, deze is van toepassing op deze auto. Maar de BMW dealer (Eindhoven) besloot binnen twee minuten dat dit geval geen roest van binnenuit was. Wat dan wel de oorzaak was daar had men geen verklaring voor.

De afgelopen dagen ben ik bij twee lokale autoschadeherstellers langs geweest beiden kwamen met als oorzaak foutief aangebrachte kit tussen binnen en buitenpaneel linker voorportier. Graag wil ik deze zaak nogmaals onder de aandacht brengen van mijn lokale BMW dealer. Aangezien ik geen ervaring heb met dit soort situaties ben ik op zoek naar advies over hoe te handelen. Ik ben benieuwd naar uw mening en advies in deze.

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

Er is roestvorming ontstaan aan de binnenzijde van het linker voorportier van uw auto. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is ten aanzien van de kosten voor herstel. De lokale dealer heeft aangegeven dat er geen aanspraak kan worden gemaakt op de garantie vanuit de fabrikant/importeur.

Aard van het gebrek

De schade is volgens onze automotive experts waarschijnlijk ontstaan doordat er vocht tussen de deurplaat en het deurframe kon komen door een onjuist aangebrachte afdichtingskit. Ditzelfde oordeel werd gegeven door een aantal schadeherstelbedrijven.

Garantievoorwaarden

Blijkens de garantievoorwaarden geldt een garantietermijn van 12 jaren na eerste tenaamstelling voor schade door roestvorming van binnenuit. Ingeval van schadereparaties moet dit zijn uitgevoerd door een dealergarage en moet het onderhoud volgens fabrieksrichtlijnen steeds tijdig zijn uitgevoerd.

Non-conformiteit

Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben, kunt u kosteloos herstel van dit gebrek vorderen van de verkoper. U zult in dat geval wel moeten bewijzen dat het gebrek al aanwezig was toen u de auto kocht. Ook moet u bewijzen dat u het gebrek niet hoefde te verwachten.

Conclusie

Uit de mij beschikbare informatie maak ik op dat een succesvol beroep kan worden gedaan op de garantievoorwaarden. Mocht dit beroep desondanks niet slagen dan komt u een beroep toe op kosteloos herstel op grond van non-conformiteit. Als na expertise komt vast te staan dat een verkeerde kit is gebruikt of de kitbehandeling af fabriek onvoldoende was, moet immers geconcludeerd worden dat dit gebrek al bestond toen u de auto kocht. Ook hoefde u deze roestvorming niet te verwachten. U mag ervan uitgaan dat de gelakte delen van de auto niet roesten, bij normaal gebruik en onderhoud bij een auto van het betreffende bouwjaar.

Ik raad u aan opnieuw contact op te nemen met de dealer en de bewijsmiddelen te overleggen waaruit blijkt dat de auto nooit schade heeft gehad en altijd het voorgeschreven onderhoud heeft gehad. Als u er niet uitkomt, raad ik u aan de verkoper aan te spreken tot herstel. Als de verkoper is aangesloten bij de Bovag kunt u, mocht u er onderling niet uitkomen, het geschil voorleggen aan de geschillencommissie voertuigen.

Voor meer informatie over non-conformiteit verwijs ik u graag naar onze website. U vindt hier ook een stappenplan dat u kunt volgen om uw recht te halen.