Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Gewone of Premium diesel bij hoge km stand

Vraag gesteld door P.C. Tukker op 29 maart 2020

Ik heb Saab 9-3 diesel uit 2006 met nu 460k (45k per jaar) op de teller. (dezelfde 8 kleppen motor als een Opel, Alfa, Chrysler enz.) Ik reed voornamelijk lange snelweg kilometers. 80km heen 80 terug per dag over de A2 met 110 á 120 km/uur. De motor is nog in perfecte conditie en loopt zelfs gemiddeld 1 op 17/18. Ik ben een rustige rijder. Nu heb ik weer een zeer grote onderhoudsbeurt uit laten voeren. Een nieuwe distributie riem enz. De auto gebruikt hoegenaamd geen olie.

Ik tankte gewone diesels en 1 op de 7 tankbeurten een premium diesel om alles weer een beetje schoon te maken (Is mij ooit verteld). Ik ben van werkadres veranderd en zal nu ongeveer 20k per jaar gaan rijden. Als de auto nog 1 distributieriem mee kan gaan is de auto 19 jr oud en dan zien we wel weer verder.

Is het nu raadzaam om geheel over te schakelen op premium/V-power diesels zodat alles schoon blijft? Ik merk wel dat de auto op deze diesels beter start.

20 jaar terug had ik een Toyota benzine auto en bij overschakelen naar de betere brandstoffen ging deze auto olie gebruiken. Was de betere brandstof toen te schraal? Hoe is dat nu? Ik wil dit soort problemen nu voorkomen.

Het prijsverschil van de diesels  vind ik minder interessant. Het verschil is voor mij nu hooguit 15,-- per maand. Als ik de Saab met premium diesels beter kan onderhouden, vind ik dat belangrijker.

Wat raadt u aan?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U rijdt een Saab 9-3 diesel uit 2006.

U bent van werkadres veranderd en gaat veel minder rijden. U vraagt of het beter is om nu premiumdiesel te gaan tanken.

Bij 20.000 km/jr gaat u toch nog regelmatig tanken zodat de brandstof niet erg lang in de tank blijft zitten. De standaard diesel is van prima kwaliteit en uw auto zou daar dan ook prima op moeten kunnen lopen.

In de premiumdiesel zitten extra additieven waardoor de houdbaarheid van de brandstof verbeterd en vervuiling wordt tegengeggaan. Tevens zien we vaak dat het verbruik op premiumdiesel beter is.

Het hoeft dus niet maar regelmatig premiumdiesel tanken zorgt onder bepaalde omstandigheden voor een schonere motor en een beter verbruik.

U geeft aan dat u 20 jaar geleden met een Toyota op benzine bent overgestapt op premium benzine en dat de auto daarna olie ging gebruiken. Ik zie geen enkel verband tussen de premiumbenzine en het olieverbruik en in mijn ogen berust dat dan ook op toeval.