Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Autogarantie

Vraag gesteld door op 20 februari 2020

Heb 2 maanden geleden nissan qashqai gekocht bij Janssen kerres in Helmond. Auto heeft nog een half jaar fabrieksgarantie.

Auto gekocht met ca 27000 km op de teller zelf in 2 maanden 3000 km gereden. Vorige week bij een rit van 500 km naar Frankrijk de koppeling kapot gegaan. Auto is naar Nederland vervoerd en staat nu en de garage bij Nissan.

Dealer zegt nu dat Nissan geen garantie geeft omdat de koppeling blauw is. Er zit wel een trekhaak aan en vorige eigenaar heeft er 27000 km mee gereden. Verkopen zegt bij het inruilen heb ik niets gemerkt.

Zelf heb ik afgelopen kerstmis bij het op en neer rijden naar Frankrijk ook geen problemen gehad. Zelf een nissan ingeruild van 2011 met 115000 km op de teller waar ik altijd met de caravan mee heb gereden, met nog een perfecte koppeling. Hoe nu verder?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U rijdt inmiddels 2 maanden met een Nissan Qashqai en recent is de koppeling defect gegaan bij een rit naar Frankrijk.

Uw garage wijst de beschuldigende vinger naar u omdat de koppeling blauw zou zijn. Wanneer een koppeling is gaan slippen is dat ook een logisch gevolg maar daar kan ook een technische oorzaak aan vooraf gegaan zijn.

Toeval of niet; wij ontvangen vaker klachten over problemen met de koppeling van de Qashqai. Het is zeker niet uitgesloten, dat het defect toegeschreven dient te worden aan een eigen gebrek van de koppeling. Daarbij komt ook dat bij verkeerd gebruik na slechts twee maanden, dit ook de erfenis kan zijn van de vorige eigenaar. Dus de verantwoordelijke dealer zou in dit geval ook nog technisch moeten kunnen onderbouwen dat dit uitsluitend door uw toedoen is ontstaan en niet de vorige eigenaar. En gezien de nog lopende garantie is het ook aan de dealer de bewijslast aan te leveren en is een blauwe koppelingsplaat én de opmerking dat er bij inruil niks is opgemerkt geen bewijs dat u dit heeft veroorzaakt.

Technische expertise

Eventueel zou u nog kunnen overwegen een technische expertise te laten uitvoeren om uitsluitsel te krijgen of de oorzaak toe te schrijven is aan uw rijstijl, dan wel aan een eigen gebrek van de koppeling zelf. Als u over rechtsbijstand beschikt, vallen deze onderzoekskosten onder de dekking. Voor een dergelijk onderzoek kunt u onder meer terecht bij de DEKRA of CED. De betreffende onderdelen moet dan nog wel voor onderzoek beschikbaar zijn.

Overigens wil ik benadrukken dat Nissan Nederland voor u geen partij is. De dealer is de verkoper en juridisch aansprakelijk voor het geleverde product. Uw dealer kan zich dus niet verschuilen achter een afwijzing van Nissan Nederland.

Zie aanvullend ook onze pagina Klachten na aankoop om eventueel ook de garage in gebreke te stellen.