Wegenbelasting PHEV
Vraag gesteld door G.J. v.d. Valk op 24 januari 2020
Er is wat verwarring over de wegenbelasting voor de PHEV auto's. Onderstaande lees ik regelmatig maar op de ANWB site lees ik bij de antwoorden wat anders. Is onderstaande definitief?
Wegenbelasting hybride auto 2020 en 2021
Als je een hybride auto met stekker rijdt, zoals de nieuwe ŠKODA SUPERB iV, word je ook een beetje gematst. Het halftarief blijft namelijk bestaan in 2020, 2021, 2022, 2023 en 2024. Dit betekent dat je de helft van de reguliere wegenbelasting betaalt. Loopt de verbrandingsmotor van jouw plug-in hybride op benzine, dan betaal je de helft van het tarief voor benzineauto’s. Voor dieselauto’s met een stekker werkt het net zo. Het halftarief is wel zo eerlijk, want de elektromotor en het accupakket maken een auto niet alleen zuiniger, maar ook zwaarder. En hoe meer een auto weegt, des te hoger de wegenbelasting. In 2025 loopt de korting terug naar 25 procent en vanaf 2026 ga je de volle mep betalen.
Antwoord van Paul
ANWB Expert
U vraagt of voor PHEV’s (plug-in hybride auto’s) in de periode 2020 t/m 2024 voor de motorrijtuigenbelasting het halve tarief geldt.
Dat is inderdaad het geval, mits de auto niet meer dan 50 g/km CO2 uitstoot. Dit is vastgelegd in het belastingplan 2020 dat eind 2019 door Tweede en vervolgens Eerste Kamer is goedgekeurd. Auto’s die een CO2 uitstoot hebben van maximaal 50 g/km betalen halftarief motorrijtuigenbelasting in de periode 2020 t/m 2024. In 2025 wordt dit omgezet naar driekwarttarief en in 2026 wordt het volle tarief doorberekend.
Het is hierbij belangrijk te weten dat niet alle PHEV’s voldoen aan de grenswaarde van maximaal 50 g/km CO2-uitstoot.
Informatie over de motorrijtuigenbelasting kunt u terugvinden op de ANWB site.
Deel deze pagina