Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mijn beide autosleutels gingen kapot bij de vervanging van de batterij

Vraag gesteld door E.J. v.d. Veen op 3 februari 2020

Van de eerste sleutel wilde ik de batterij vervangen. Bij de verwijdering kwam gelijktijdig een veertje(?) mee. Dit bleek losgebroken te zijn. Miniem vast gelast op de print. Dom zei de garage. Voortaan door ons laten doen. Bij de tweede sleutel gebeurde hetzelfde, maar nu door de garage. Domme pech zei men, eigen kosten!

Het betreft een SUBARU Forester uit 2012. Deze auto heb ik nieuw aangeschaft en na 7,5 respectievelijk 8 jaar waren de batterijtjes leeg. Als je de batterij eruit wipt, komt gelijk het veertje mee. De garage is een officiële 6 sterren onderhoudswerkplaats van SUBARU en wil geen verantwoordelijkheid nemen, ook niet voor de sleutel die zij "onklaar" hebben gemaakt. De sleutels zijn nog wel te gebruiken om de deur handmatig te openen en om de auto mee te starten. Dit zou toch niet moeten kunnen. Wie is verantwoordelijk?

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Te meer de dealer bekend was met uw mislukte poging om de batterij van de moedersleutel te vervangen, ben ik van mening dat de dealer nog voorzichtiger te werk had behoren te gaan bij vervanging batterij van de reservesleutel. Derhalve ben ik van mening - tenzij de dealer het tegendeel kan bewijzen - dat de dealer op dient te draaien voor herstel c.q. vervanging van de reservesleutel.

Non-conformiteit art 7:17 BW

Indien de dealer kan aantonen dat hem geen blaam treft, zou u zich op non-conformiteit kunnen beroepen, daar u immers van een autosleutel niet heeft te verwachten dat deze een levensduur kent welke uiteindelijk gelijk is met de levensduur van de batterij.

Voor een beroep op non-conformiteit dient u de dealer aan te spreken waar u de auto destijds heeft aangeschaft. Op grond van non-conformiteit komen de herstel- of vervangingskosten voor rekening van de verkoper ingevolge art 7:21 lid 2 BW.

Geschillencommissie

Wanneer u er niet uitkomt met de dealer kunt u het geschil ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Meer informatie over klachten na reparatie vindt u op onze website.