Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Autobodem niet goed na aankoop

Vraag gesteld door op 13 februari 2020

Eind december 2019 heb ik een auto occasion (Ford Focus van 10 jaar oud) gekocht. Heeft eind november enkele weken voor aankoop nog een APK en beurt gehad.

Deze auto is aangekocht bij een garage zonder Bovag garantie maar wel met 3 maanden garantie op motor en bak. Nadat ik ermee rijdt heb ik problemen dat in de koude motor situatie deze in het begin soms spontaan afslaat na intrappen van een koppeling. Ook hoorde ik af en toe schaafgeluiden bij achteruitrijden.

Ik ben toen naar mijn eigen garage (waar ik jaren onderhoud laat doen, voor mij een betrouwbare garage) gegaan om de auto eens te laten checken.

Motortechnisch en in de auto zelf ziet alles er goed uit. Het afslaan kan een onderdeel zijn dat te vervangen is. De 2 voorbanden zijn zo erg versleten aan de binnenzijde dat ze al snel vervangen moeten worden. Dat is toch vreemd als de auto bij aankoop kort daarvoor een apk en beurt heeft gehad.

Daarnaast constateerde mijn eigen garage heel veel roestvorming over de hele bodem (iets waar je bij aankoop niet direct naar kijkt). Sommige onderdelen (rond vering en wielophanging en uitlaat) waar zover verroest en daardoor na niet al te lange tijd hier veel onkosten aan kunnen komen. Mijn garage adviseerde de auto in te ruilen of terug te nemen aangezien de roestvorming van dien aard was dat niet paste bij een 10 jaar oude auto. Auto komt uit Duitsland en mogelijk van Noord Duitse kust waar veel zout en zandvorming is.

De occasiondealer hiermee geconfronteerd maar doet het af met we zandstralen dit wel en gaat het goed komen. Mijn garage zegt dat daarmee het probleem gewoon blijft bestaan.

Mijn vraag is wat ik het beste kan doen? Moet de occasiondealer de auto bijvoorbeeld terugnemen of het probleem oplossen (als dit nog op te lossen is?) Wat kan ik het beste doen of hoe kan ik het verdere gesprek aan met de occasiondealer.
 

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

U heeft onlangs een auto gekocht. Kort na de aankoop heeft u de auto naar uw eigen garage gebracht om de staat van de auto te laten beoordelen. Gebleken is dat er sprake is van o.a. ´ernstige’ roestvorming aan de onderzijde van de auto. Uw garage heeft het advies gegeven de auto in te ruilen. De verkoper heeft voorgesteld de onderzijde te zandstralen. U twijfelt of deze behandeling afdoende zal zijn. U wilt graag weten wat uw rechten zijn tegenover de verkoper.

Garantie

U bent met de verkoper een garantieperiode overeengekomen van 3 maanden op de motor en de versnellingsbak. Het probleem  met het afslaan van de motor zal onder de overeengekomen garantie moeten worden hersteld door de verkoper. De overige gebreken vallen niet onder de garantie.

Non-conformiteit

Naast een overeengekomen garantie heeft u op grond van de wet recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die u van dat product mag hebben. Om te bepalen welke redelijke verwachtingen u mag hebben zijn o.a. van belang het bouwjaar, kilometrage,  en aankoopprijs. U hoeft niet te verwachten dat een auto in dit geval ernstige roestvorming heeft, althans zo verklaart uw garage.

Als koper heeft u een onderzoeksplicht, die weegt zwaarder naarmate de prijs van de auto, kilometrage en bouwjaar hier aanleiding toe geven. Bij dit type auto komt roestvorming vaak voor. U had dit bij een aankoopkeuring kunnen opmerken. Dit kan van invloed zijn op uw rechten ten opzichte van de verkoper.

De slijtage van de banden laat ik verder onbesproken. Volgens het APK-rapport voldoen deze voor een periode van langer dan één jaar. Een vordering op grond van non-conformiteit bij slijtageonderdelen is meestal kansloos.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u hiervan mag hebben, kunt u van de verkoper herstel, vervanging of aflevering van hetgeen ontbreekt, eisen. Als herstel of vervanging niet mogelijk is of de verkoper niet binnen een redelijke tijd en zonder veel overlast voor u het herstel kan uitvoeren, kunt u de overeenkomst ontbinden of een redelijke prijsvermindering toepassen.

Gebreken en geboden oplossing

In dit geval bestaat overeenstemming dat u de roetsvorming niet hoefde te verwachten en dat u dus herstel kunt eisen. De geboden oplossing zal wanneer het zandstralen kundig gebeurt en het metaal daarna wordt behandeld zorgen dat de auto optisch is hersteld en verdere schade ten gevolge van roest (tijdelijk) wordt voorkomen.

Conclusie

De verkoper zal het gebrek ten aanzien van het afslaan van de motor onder garantie moeten herstellen. De roestschade moet op kosten van de verkoper worden hersteld tot een niveau wat de auto in die staat brengt die u mocht verwachten toen u de auto kocht.

Afgaande op de beschikbare informatie, voldoet de door de verkoper geboden oplossing. Uiteraard zal pas na dit herstel kunnen worden vastgesteld of het herstel in voldoende mate en vakkundig is uitgevoerd.

Voor meer informatie over klachten na aankoop verwijs ik u graag naar onze website.