Thuislader Opel Ampera 2012
Vraag gesteld door op 16 december 2019
In april 2017 heb ik een tweedehands Opel Ampera aangeschaft bij een Opeldealer in Hoorn, bouwjaar 2012 met 138.000 km op de teller. In november 2017 raakte de thuislader defect. Hij is toen door een Opeldealer uit Amsterdam onder coulance vervangen.
Afgelopen zaterdag raakte deze thuislader defect. Na 2 jaar en 1 maand dus. Men is bij beide Opeldealers niet bereid om de thuislader onder coulance te vervangen. Ook zegt men, dat de thuislader niet gerepareerd kan worden. Ik wordt dus 'gedwongen' om een nieuwe thuislader aan te schaffen voor maar liefst € 585,00!!!!
Is dit normaal? Is een reparatie inderdaad onmogelijk? Mag je als consument niet verwachten, dat zo'n thuislader, bij normaal gebruik, de auto overleeft? Dat hij in ieder geval véél langer dan 25 maanden meegaat? Waar heb ik recht op? Hoe haal ik dat recht? En waar zou ik de lader eventueel WEL kunnen laten repareren? En wat zijn daar de kosten en levertijd van? De auto heeft inmiddels 193.000 km gelopen. Graag uw reactie!
Antwoord van Michiel
ANWB ExpertIn april 2017 heeft u een gebruikte Opel Ampera uit 2012 aangeschaft bij de Opel dealer. In november 2017 begaf de thuislader het en is door de dealer uit coulance vervangen. Nu - 25 maanden later - is de thuislader wederom defect en aan vervanging toe. U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.
Levensduur thuislader
Bij normaalgebruik mag u van een thuislader verwachten, dat deze minimaal levensduur heeft van 10 jaar.
Non-conformiteit art 7:17 BW
Wanneer een thuislader vroegtijdig defect raakt (eigen gebrek) en zodoende niet geschikt is voor normaal gebruik, dan voldoet deze niet aan de redelijke verwachting welke u op grond van de koopovereenkomst ervan mocht hebben.
Terug naar verkoper
Voor een beroep op non-conformiteit dient u uw verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. Op grond van art 7:21 lid 2 BW komen de kosten voor vervanging lader voor rekening van de verkoper.
Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze dan in wanneer u er met de verkoper niet uitkomt.
Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG-garagist kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.
Deel deze pagina