Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Autoband met gesloten rug

Vraag gesteld door J.P. Middelie op 4 december 2019

Ik rijd thans een Opel Insignia, met bandenmaat 245/45R18 96W merk Hancook vanaf fabriek, en ben binnenkort toe aan vervanging van de banden.

De huidige banden maken veel lawaai, gecupte banden? Lees op internet dat er banden zijn met een gesloten rug tegen cuppen alsmede geluidsarme banden. Mijn vraag is: wat is het beste alternatief hiervoor? Rijd al ruim 40 jaar alleen op zomerbanden maar advies mag ook all seasonbanden zijn.

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert

Veel banden gaan tegen het eind van de levensduur meer lawaai maken, vaak komt er dan (door de verdergaande slijtage)  een andere hardere compound vrij. Verder kunnen de lage winterse temperaturen een rol spelen, zeker bij brede sportieve zomerbanden zal het afrolgeluid dan aanmerkelijk toenemen. Dit zou een oorzaak kunnen zijn.

Cuppen kan ook, dat is een vorm van onregelmatige slijtage die ook wel zaagtand slijtage genoemd. Als je met je hand over het loopvlak gaat, voel je dan, tegen de draairichting in, een slijtage patroon dat van hoog naar laag loopt, als een zaagtand. Deze vorm van slijtage ontstaat doordat de profielblokken bij iedere omwenteling een beetje slippen bij het loskomen van het wegdek. Dit slippen zorgt voor materiaalverlies (slijtage) aan de achterzijde (wegdekkant) van ieder profielblok, want dat komt steeds als laatste los van het wegdek. Het treedt vooral op bij niet aangedreven achterwielen omdat daar nauwelijks andere slijtage bevorderende krachten op werken. Het gevolg is sterk toegenomen bandengeluid.

Onze ervaring is dat het vooral voorkomt bij banden met veel open profielblokken. Bij sportievere banden, die vaak meer gesloten profielblokken hebben, zou het fenomeen zich minder snel voordoen. Verder komt het vooral voor bij de buitenste schouderblokken. Het slippen wordt erger als er weinig druk op de profielblokken staat. Een juiste bandenspanning is dus van belang net als de goede wielstanden. Bij een wiel dat in het verticale vlak iets gekanteld staat (negatieve wielvlucht) is de druk op de profielblokken aan de buitenzijde lager. 

Tips om cuppen te voorkomen zijn correcte instelling en bewaking van de bandenspanning en wielstanden én een tijdig (na ca. 5.000 tot 8.000 km) voor- achter wisselen van de banden.

Als vastgesteld is dat er inderdaad sprake is van cuppen dan zouden wij adviseren bij de bandenvervanging ook de wielstanden te laten controleren. Op sites waar u banden kunt kopen zoals bijvoorbeeld www.autobandenmarkt.nl kunt u foto's van de banden bekijken. U zou dan de profielblokken van uw huidige banden kunnen vergelijken met andere banden van uw keus, die binnen uw budget vallen. Op die manier kunt u de kans dat het opnieuw gebeurd zo klein mogelijk houden.