Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Klachten auto door dealer erkend maar als conform betiteld terwijl ze er nooit waren voorheen

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 oktober 2019

Ik heb een Nissan Pulsar uit 2015 met 43000km op de teller. Ik heb deze auto tweedehands gekocht in maart 2018 bij een Nissan dealer en verlengde fabrieksgarantie afgesloten t/m juni 2020. Na aankoop heb ik al diverse klachten aan de auto gehad die na lang aandringen uiteindelijk zijn opgelost. Echter sinds maart/april dit jaar begonnen er andere klachten te ontstaan. Waaronder:
-harde knak/knokkel geluiden bij nemen drempels of hobbels (ook aanwezig bij praktisch in stilstand nemen van de drempel/hobbel)
-passagiersgordel signaal reageert niet meer
- hoge fluittonen uit het motorcompartiment tijdens rijden (gas los is het weg)
- harde zoem bij snelheden van 125-130 km/u, zakken in snelheid en het gaat weg
- erg verzakte bestuurdersstoel zitting

De auto ging voor een onderhoudsbeurt en ik heb deze klachten gemeld. De dealer heeft zich toen enkel gericht op de fluittonen en harde zoem en deze zouden komen van een defecte versnellingsbak. Gelukkig is er verlengde fabrieksgarantie dus dit werd tezamen met de klacht van de bestuurderszitting ingediend bij Nissan Nederland. Het onderzoek en repareren van de knak/knokkel viel onder de garantie dus daar zou naar worden gekeken als de auto voor reparatie van de versnellingsbak zou komen.

De bestuurderszitting is niet gehonoreerd omdat deze buiten de garantie zou vallen volgens Nissan Nederland, de versnellingsbak zou worden vervangen.
Maar liefst 2 maanden heb ik moeten wachten op de reparatie. Al die tijd moeten blijven rijden met een "kapotte" versnellingsbak.
Bij het brengen van de auto voor reparatie van de versnellingsbak is er ook gekeken naar de knak/knokkel en het gordelsignaal van de passagiersstoel.
De knak/knokkel in de voorkant van de auto bij het nemen van drempels/hobbels hebben ze wel geconstateerd maar ze konden geen oorzaak vinden. Dus hebben ze wat bouten aangedraaid en e.e.a. ingevet. Ze hoopten dat het over zou zijn.
Na ophalen van de reparatie van de versnellingsbak afgesproken dat zodra de knak/knokkel weer terug kwam ik met hun contact op zou nemen en dan zouden ze de auto komen ophalen om samen proef te rijden en nogmaals te luisteren.

Volgens hun was er niets mis met het gordelsignaal van de passagier. Ik heb samen met de monteur gereden en met de monteur op de passagiersstoel deed het signaal het prima.
Vervolgens rijd ik weg met mijn moeder op de passagiersstoel en toen deed hij het niet (geen zwaarlijvige moeder). Gelijk terug gereden, monteur mee, geconstateerd dat hij het inderdaad niet deed. Volgende keer als de auto kwam voor de knak/knokkel zou er naar gekeken worden.

Op de terugrit naar huis merkte ik op dat de harde zoem er nog altijd was en de fluittonen zich ook af en toe goed lieten horen.
Daarnaast had ik een nieuwe klacht. Bij koude motor wil de auto bijzonder moeizaam in zijn 1e en 2e versnelling of in zijn achteruit. Eenmaal een warme motor gaat dit soepeler. Ook viel op dat ik echt de koppeling hard tot de bodem moest intrappen om te schakelen.

Toen de knak/knokkel erg aanwezig was heb ik een ophaalafspraak gemaakt en gelijk ook melding gemaakt dat de fluittonen/harde zoem er nog waren en de auto moeizaam schakelt bij koude motor.
Service manager heeft bij ophalen samen met mij gereden, de knak/knokkel waargenomen en harde zoem/fluiten gehoord. Het schakelen kon in de afstelling zitten van de kabels. Hij zou Nissan Nederland contacten. Ik zou nog horen.

1,5 dag later krijg ik een mail dat ze in die ene dag tijd diverse onderdelen van de ophanging onder mijn auto hebben gehangen vanuit een andere Pulsar en dit zou geen verschil hebben gemaakt. Vervolgens had de service manager aangegeven dat hij in 3 andere pulsars gereden had w.o. 1 van zijn ouders en die zouden alle 3 exact dezelfde klachten vertonen.
Hierdoor concludeert de dealer nu dat de auto conform Nissan standaard is. En gaan ze dus ook verder niets met de klachten doen.

Ik heb ze duidelijk gemeld dat ik deze klachten niet heb gehad bij aankoop, noch tijdens het eerste jaar rijden. En dat ik hier niet mee akkoord ben.
Dat leek me belangrijk gezien eventuele vervolgstappen.

Nu is mijn vraag wat ik hiermee kan doen. Wat zijn mijn rechten en mogelijkheden?
Ik heb met deze auto sinds aankoop niets dan klachten gehad. De meeste zijn opgelost maar deze worden dus door de dealer niet meer opgelost dat hebben ze duidelijk gemaakt.
Ik ben het hier niet mee eens.
Eigenlijk wil ik dat de auto op hun kosten bij een onafhankelijke garage een technische ofwel diagnostische keuring krijgt op specifiek deze problemen. Is dit mogelijk?
Wat kan ik nu nog doen want dat er iets niet goed is, dat is duidelijk. Een auto hoort niet te fluiten/zoemen, stug te schakelen of te knakken/knokkelen bij het nemen van drempels/hobbels. Daarnaast hoort een gordelsignaal het te doen, ongeacht wie er op de passagiersstoel zit.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. Het betreft een auto uit 2015 met een verlengde fabrieksgarantie. Sinds een paar maanden zijn er een aantal klachten die tot op heden niet zijn verholpen. U vraagt wat uw rechten zijn.

De dealer heeft een aantal zaken gerepareerd, maar van de resterende klachten wordt nu aangegeven dat deze horen bij de auto. In dat geval is er dus geen gebrek, maar een eigenschap van de auto.

Garantie
Als er nog sprake is van garantie, dan vallen gebreken onder de garantie. De voorwaarden van de garantie zijn wel van belang. In uw geval geeft de dealer nu aan dat er geen sprake is van een gebrek. Kennelijk horen deze zaken bij dit type auto en komen de geluiden die u beschrijft bij andere auto's van dit type ook voor. 
U zou ten eerste eens kunnen vragen of u een keer mee mag rijden in een vergelijkbare auto om dit zelf vast te kunnen stellen. Ook zou u een deskundige naar de auto kunnen laten kijken. Als de garage niet bereid is deze kosten op zich te nemen, dan kunt u ook op eigen kosten een expertise laten uitvoeren. Blijkt daaruit dat de door u aangegeven geluiden niet bij deze auto horen, dan kunt u de expertisekosten op de dealer verhalen. Als u een rechstbijstandsverzekering heeft dan kunt u ook uw rechtsbijstandsverzekering inschakelen.

De Wet
Naast garantie heeft u ook rechten op grond van de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden, dan zult u in ieder geval aan moeten tonen dat de auto naar goed is onderhouden en gebruikt.

Ook in geval van een beroep op de wet moet u aantonen dat er hier sprake is van gebreken.

Stappenplan
Voor de wijze waarop u de dealer kunt aanspreken verwijs ik u graag naar het stappenplan "klachten na aankoop" op onze website: