Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Second opinion

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 september 2019

Ik heb 1.5 maand geleden een V40 Crossover 2013 gekocht bij een Bovag garage. Bij de proefrit bemerkte ik trillingen. De verkoper bevestigde dit en gaf aan nieuwe voorbanden en uitlijnen. Na de koop bleek de trilling niet weg. Ze gaven aan een loodje verschoven. Trilling bleef. Weer terug. Werd een nieuwe vooras geplaatst want het zou rechtvoor zitten. Trilling bleef. Weer terug. Er zou een nieuw blok geplaatst zijn wat met de koeling te maken zou hebben. Maar de trilling zit er nog.

Ik heb het bedrijf gevraagd of ik een second opinion mocht laten doen bij een Volvo dealer. Zij gaven aan dat als zij er niet uitkomen zij dit zelf doen. Eerlijk gezegd is mijn vertrouwen weg. Aangezien ik steeds te horen kreeg na de reparaties. We hebben er allemaal in gereden maar het is weg. En ik rij en bemerk het is niet weg. Hij stuitert over de weg. Nu is mijn vraag wat kan ik nu het beste doen?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht bij een Bovag garage. Bij de aankoop voelde u een trilling. De garage heeft van alles geprobeerd, maar de trilling blijft. De garage geeft nu aan dat zij de trilling niet meer bemerken. U vraagt wat u kunt doen.

Als de garage aangeeft geen trilling te voelen, maar u voelt deze wel, dan is dus de vraag of de klacht nog bestaat. Er zal een derde/deskundige moeten worden aangewezen die daar een oordeel over geeft. Dat kan een andere dealer zijn, maar ook een technisch expert. Geeft deze deskundige aan dat de klacht er niet meer is, dan zult u zich daarbij neer moeten leggen.

Wordt echter geoordeeld dat de trilling nog wel aanwezig is, en ook zodanig ernstig is dat er sprake is van een gebrek dan zal de garage het probleem moeten oplossen, of de auto terug moeten nemen. Er moet wel sprake zijn van een gebrek. Niet elke trilling is direct een gebrek, het kan ook een eigenschap van de auto zijn.

De garage wil graag zelf een second opinion laten uitvoeren. Dat is op zich geen probleem, maar de garage geeft dan wel de opdracht en zal ook het rapport ontvangen. Daarentegen betaalt ook de garage de rekening. Bent u het niet eens met de uitkomst, dan kunt u ook zelf een deskundige inschakelen. Daar zijn dan voor u wel kosten aan verbonden.

Een alternatief is samen een deskundige te zoeken en de kosten voor rekening laten komen van de in het ongelijk gestelde partij.

Voor de wijze waarop u de garage kunt aanspreken verwijs ik u graag naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.