Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motor

Vraag gesteld door op 31 augustus 2019

Ik heb een peugeot 208 (5TXB69) waarmee ik 100.000 km gereden heb. De laatste maanden is het olieverbruik flink gestegen. Ik verbruik 1 liter op minder dan 1000 km. Ik  heb de auto bij een dealer in Naaldwijk gekocht maar in onderhoud gehad bij een ander garagebedrijf.

Vanwege het hoge olieverbruik ben ik op advies van de monteur van het bedrijf waar ik mijn auto onderhoud terug gegaan naar de Peugeot dealer in Naaldwijk. Daar hebben ze geconstateerd dat er sprake is van een interne lekkage (schraaperveren) en adviseren ze mij een nieuwe motor aan te schaffen.

Op internet lees ik verhalen dat er sprake is van een fabricagefout en dat dit euvel vaker voorkomt. Aangezien de auto meer dan 100.000 km gereden heeft en de auto nooit in onderhoud is geweest bij de dealer ga ik er van uit dat ik geen rechten kan ontlenen tegenover de Peugeot dealer. Klopt dit?

Ik vind het wel vreemd dat de Peugeot dealer direct adviseert een nieuwe motor aan te schaffen en dat ze niet de moeite doen om een ruilmotor aan te bieden. Een nieuwe motor kost ca. € 6.000 terwijl op internet al gereviseerde motoren staan vanaf € 1.000. Er staan zelfs motoren met 0 km voor ca. € 2500.

Wat kan ik in deze situatie het beste doen?
1. nieuwe motor (auto is dan volgens mij feitelijk total loss)
2. revisiemotor aanschaffen. Ik weet namelijk niet of ik dan hetzelfde of andere problemen ga krijgen. Hoe voorkom ik de koop van de "kat in de zak".

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

De motor van uw Peugeot 208 1.0 VTI (2014/100.000 km) is dient volgens de dealer te worden vervangen. Oorzaak is een interne olielekkage (Schraapveren vastgekoekt). Kosten nieuwe motor bedraagt circa € 6.500,- . U vraagt zich af wat uw rechtspositie is.

Levensduur benzinemotor
Bij normaal gebruik en regulier onderhoud mag u verwachten dat een dergelijke motor een levensduur kent van circa 200.000 km.

Voornaamste oorzaak defect motor
Voornaamste oorzaak  van een dergelijk gebrek is toediening van verkeerde motorolie. Ga op de nota's van uw garage na of de door Peugeot voorgeschreven motorolie is (PSA B71 en dan 5W30 of 10W40) gebruikt (zie serviceboekje voor de juiste motorolie). Bij een te dikke motorolie kunnen de schraapveren vastkoeken.

Wanprestatie (art 6:74 BW)
Ervan uitgaande dat de  oorzaak van het vastkoeken van de schraapveren het gevolg is van verkeerde motorolie door uw garage, dan zou u de garagist aansprakelijk kunnen stellen voor deze schade op grond van wanprestatie.

Non-conformiteit (art 7:17 BW)
Wanneer het defect niet toe te schrijven is aan toevoer van verkeerde motorolie, dan dient vastgesteld te worden of er sprake is van een eigen gebrek van de motor. Indien zulks van toepassing, kunt u zich als consument beroepen op non-conformiteit (art 7:17 BW e.v.).

Terug naar verkoper
Wanneer er sprake is van non-conformiteit, dan dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen het gebrek te verhelpen. De reparatiekosten komen in dat geval voor rekening van de verkoper (Peugeot dealer te Naaldwijk)  op grond van art 7:21 lid 2 BW.

Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze dan onmiddellijk in. Laat eventueel op kosten rechtsbijstandverzekering een technische expertise uitvoeren.

Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG aangesloten autobedrijf kunt u ter beoordeling voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over 'klachten na aankoop' of 'klachten na reparatie en onderhoud' vindt u op onze website.