Schadeverhaal n.a.v. breuk distributieriem
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 31 juli 2019
Door breuk van distributieriem is motorschade ontstaan; ten minste op 2 cylinders kromme kleppen (geen compressie) en mogelijk ernstigere verdere schade. Diagnosekosten voor exacte schadebepaling door garage ruw geraamd op 400,= demontagekosten. Ruwe raming reparatiekosten; in het “gunstigste” geval, 2000 tot 2500,= (incl. genoemde demontage). Kan aanzienlijk oplopen tot eventueel vervanging door revisiemotor.
Auto is altijd strikt volgens fabrieksschema onderhouden inclusief tijdige vervanging distributieriem. De huidige riem had nog ca. 40.000 km of drie jaar te gaan. Onderhoud is uitgevoerd door steeds de zelfde officiële dealer, tevens leverancier auto. Is vastgelegd in onderhoudsboekje en garageregistratie.
Vooralsnog is het standpunt van de dealer; “Komt zelden voor, zuur dat u dit overkomt maar kan gebeuren, wij zijn niet thuis”.
Nadere gegevens; Opel Antara 2.4 benzine 4wd, bouwjaar 2007, km-stand 195000 km. Auto verkeerd in goede staat. Geplande toekomstig gebruik; 8 tot 10000 km/jaar bij beperkte belasting en slechts bij uitzondering op korte afstand te gebruiken als trekauto.
Mijn vraag;
- Is er een juridische grondslag voor schadeclaim bij garage omdat redelijkerwijs dit euvel niet had mogen optreden?
- zo niet; is er een gebruiks- of coulanceregel voor dit soort gevallen in de vorm van een tegemoetkoming in de reparatiekosten of de gedaalde autowaarde bij inruil van de niet herstelde auto.
Gaarne uw advies.
Antwoord van Annemieke
ANWB ExpertDe distributieriem van uw auto is gebroken. Dit heeft een behoorlijke schade als gevolg gehad. U vraagt wie deze schade zou moeten betalen.
Van een distributieriem mag u als consument verwachten dat deze in ieder geval meegaat tot de riem volgens het onderhoudsschema vervangen zou moeten worden. Breekt de riem eerder, met schade als gevolg, dan kunt u de verkoper hiervoor aanspreken. U zult dan wel aan moeten tonen dat de auto altijd goerd is onderhouden en normaal is gebruikt. Ook moet vast staan dat de riem de oorzaak is van de schade.
In dat geval is het gebruikelijk dat u de kosten voor het vervangen van de riem zelf betaald, dit kan worden gezien als onderhoud. De schade dient echter op kosten van de verkoper hersteld te worden.
Komt u er met de verkoper niet uit dan kunt u, als de verkoper is aangesloten bij de Bovag, deze zaak mogelijk voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u graag naar het "stappenplan klachten na aankoop" op onze website.
Deel deze pagina