Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Trilling bij optrekken

Vraag gesteld door H. Wilaert op 12 juli 2019

Sinds 2 haar heb ik een Ford Kuga Ecoboost 1,5 benzine. Al na twee maanden bemerkte ik bij het schakelen van 1 naar 2 bij 2000 toeren een lichte trilling. Bij andere versnellingen geen probleem. Gebeld aan de garage. Probleem zou de homokineet/kruiskoppeling zijn. Na vervanging was het probleem even weg maar toch in het zuiden van Frankrijk is de steekas volledig afgebroken. Nadien nog een keer vervangen. Toen het probleem nog niet opgelost was is een deel van de aandrijfas vervangen. Nu een haar later krijg ik weer hetzelfde probleem vooral wanneer ik de caravan trek. CARAVAN is 1600kg, max trekgewicht auto 2000kg. FORD diverse brieven geschreven, wil hier niets aan doen. Enig idee wat ik nu kan doen?

Antwoord van Lisette

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft twee jaar geleden een Ford Kuga gekocht, waarmee u sindsdien problemen ondervindt. Nu, een jaar na vervanging van de aandrijfas ondervindt u weer problemen daarmee. Vooral als u een caravan trekt. Ondanks herhaalde verzoeken wil de garage hier niets aan doen. U vraagt wat u nu kunt doen.

Ik ga er in mijn antwoord vanuit dat u een nieuwe Frod Kuga heeft gekocht, en niet een gebruikte.
Wanneer u een auto koopt, heeft u recht op een auto die voldoet aan de redelijke verwachtingen die u op grond van de koopovereenkomst mocht hebben. Dit betekent ook dat als u als u met de auto een caravan van maximaal 2.000 kg wilt trekken, die ook probleemloos moet kunnen.
U hoeft niet te verwachten dat u, telkens als u een caravan van 1.600 kg trekt, een probleem ondervindt met de aandrijfas.

U kunt van de verkoper eisen dat hij het probleem definitief en duurzaam oplost. In het uiterste geval kunt u de koopovereenkomst ontbinden. U kunt daarvoor het stappenplan volgen, zoals dat op onze website staat.

Mocht u er toch met de verkoper niet uit, dan kunt u het geschil voorleggen aan de  Geschillencommissie Voertuigen. De verkoper moet dan wel bij de BOVAG zijn aangesloten of, als het om een niet-BOVAG lid gaat, bij de Geschillencommissie Voertuigen zelf.