Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Afwijkende garantie chauffeursstoel personenauto

Vraag gesteld door J. Bongers op 18 juni 2019

Ik heb een Mazda CX5 waarvan de garantie op 15 januari 2019 is verlopen. Nu is de chauffeursstoel kapot en niet meer te repareren. Nu heb ik gehoord dat naast de algemene garantie er soms ook nog afzonderlijke en soms langere garantie op onderdelen zit.

Ik heb gezien deze situatie twee vragen:
1. Kan het zijn dat er op de chauffeursstoel langer garantie zit en zo ja, ook voor mijn Mazda CX5 van januari 2016? Hoe lang is dan zo'n garantie normaliter?

2. Behalve garantie heb je natuurlijk ook nog zoiets als een deugdelijk product. Buiten mijn toedoen is de stoel niet meer in hoogte verstelbaar. Zo'n stoel hoort toch te deugen en niet zo snel kapot te gaan. Uit coulance een vervangende nieuwe stoel vragen is dan toch niet teveel gevraagd?
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Niet lang na het verstrijken van de fabrieksgarantie weigert de hoogteverstelling van de bestuurdersstoel.

Formeel is er inderdaad sprake van drie jaar fabrieksgarantie op uw Mazda CX-5. Daarna houdt de aansprakelijkheid van de leverende dealer niet ineens op. U mag immers van een dergelijk duurzaam component een langere levensduur verwachten. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 10 jaar terwijl de hoogteverstelling van deze stoel het slechts 1/3 deel van die tijd heeft uitgezongen. We spreken dan van een non-confom product waarvoor u zélfs voor een kosteloos herstel in aanmerking zou moeten komen.

Wanneer u in goede harmonie met uw dealer niet tot een bevredigende oplossing weet te komen zou u kunnen overwegen een ingebrekestelling versturen. Een vervolg zou eventueel nog kunnen zijn dat u dit geschil voorlegd aan Geschillencommissie Voertuigen voor een bindende uitspraak.

Voor alle aanvullende info en eventuele modelbrieven zie ons Stappenplan klachten na aankoop.https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop   Maar hopelijk dat u met mijn bovenstaande motivatie uw dealer tóch tot een billijk en klantvriendelijk voorstel weet te krijgen.