Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Cruise Controle

Vraag gesteld door Rinus op 4 juni 2019

Ik rij een Toyota Yaris Hybride en ik verwonderde mij er over dat de cruise controle bij een snelheid van minder dan 45 Km/uur niet in werking gezet kan worden.
Er komen steeds meer 30 Km/uur zones en deze auto rijdt dan op elektriciteit. Op mijn vraag aan de Toyota dealer en aan de importeur waarom de cruise controle dan niet ingeschakeld kan worden vanaf bijv. 28 Km/uur kwam een slap en ontwijkend antwoord.
"Dit deed men voor de veiligheid van het overige verkeer !"
Toen ik uitlegde dat dit wel een hele vreemde benadering was, omdat juist tegenwoordig de techniek die constante snelheid voor ons vast kan houden zonder dat ik iedere keer op mijn snelheidsmeter hoef te kijken, kreeg ik als antwoord dat de ingreep om tot stilstand te komen dan te lang zou duren. Ik vind dat een vreemde opmerking en dat heb ik uitgebreid uitgelegd.
Als ik in een benzine/diesel auto rij, moet ik 4 handelingen doen om de auto te laten stoppen: gas los, remmen, ontkoppelen en versnelling in zijn vrij zetten. Als ik daarentegen in een Hybride of elektrische auto rij, dan hoef ik maar 2 handelingen te doen: gas los en remmen.
Dat scheelt tijd en mogelijk beperking van de schade.
Nu zijn er mensen die in een dertig Km zone de cruise controle toch maar inschakelen, gewoon om meer aandacht aan het overige verkeer te kunnen besteden. Maar ze rijden dan wel een (verboden) snelheid van bijna 50 Km/uur. Overal neemt de techniek ons zaken uit handen om de veiligheid te vergroten en de CO2 uitstoot te verminderen en waar het hier (volgens mij) eenvoudig te realiseren zou zijn, schermt men met een drogreden dat het de veiligheid in gevaar zou brengen.

Nogmaals ik begrijp het niet zo goed, de 30 Km zones worden langer EN de elektrische auto's en de 30 Km zones komen steeds vaker voor op de weg zodat een eenvoudige ingreep in de cruise controle het weg beeld (veel) veiliger zou kunnen maken !

Misschien is het het onvermogen van fabrikant om de instellingen zodanig aan te passen dat de lagere begin snelheid geïmplementeerd kan worden in hun systeem of spelen de kosten een rol.

Zeker bij Hybride en volledig elektrische auto's zou die lagere snelheid op de cruise controle geen probleem hoeven te zijn omdat de elektromotor ook bij die snelheden ruim voldoende vermogen levert .

Graag uw mening en antwoord op mijn vraag.
Bij voorbaat hartelijk dank.

P.S: het e-mail verkeer tussen de Importeur en mijzelf is nog in mijn bezit en wil ik u eventueel met plezier doen toekomen.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U verwondert zich dat de cruise control va uw Yaris Hybrid niet bij snelheden van minder dan 45 km/h.

De cruise control heeft voornamelijk als functie het comfort van de bestuurder te verhogen. Met name dus om je rechter voet wat te ontlasten wanneer deze over een langere afstand de auto op de gewenste snelheid moet houden. Een constante snelheid kan uiteindelijk ook een positief effect op het brandstofverbruik hebben.

Wanneer u in de stad bij lage snelheden de cruise control zou inschakelen, zou u voornamelijk door het bedienen van het rempedaal de cruise control weer uitschakelen wanneer de situatie daarom vraagt. Zonder cruise control ben je veel meer in staat te anticiperen op toch vaak onvoorspelbare situaties binnen het stedelijk verkeer. Soms laat je even je gas los in een bepaalde verkeerssituatie om vervolgens kort daarna weer gas bij te geven om je weg te vervolgen. Met een ingeschakelde cruise control zie je dat om het systeem in werking te houden vaak pas laat een remaktie wordt uitgevoerd. De levert in de regel toch een wat onrustiger rijgedrag op dan wanneer je wat meer met je gaspedaal kunt anticiperen en de auto soms kunt laten uitrollen zonder het rempedaal te hoeven beroeren. Uiteindelijk kan dat juist óók weer een gunstiger brandstofverbruik opleveren en deel ik de mening van de dealer dat de cruise control bij een dergelijk stedelijk gebruik niet bevoordelijk is voor de verkeersveiligheid. Daarom zie je dat een cruise control ook bij andere merken meestal onder de 50 km/h niet zullen werken. Overigens zie ik geen reden waarom het bij een benzine/diesel langer duurt om tot stilstand te komen dan bij een hybrid of EV. in beide gevallen ga je met je rechtervoet naar het rempedaal om vervolgens te remmen. Dat je daarna de koppeling intrapt heeft geen vertragende werking om het voertuig tot stilstand te krijgen.

Uiteraard krijgen auto's steeds meer veiligheidsverhogende componenten aan boord om met camera of radar de auto zelfstandig te laten ingrijpen zonder tussenkomst van de bestuurder. Een adaptive cruise control remt ook vanzelf af wanneer de je voorganger ineens vaart mindert of zelfs gaat stoppen. De techniek gaat dus steeds vaker ingrijpen en zal de auto in een zeer nabije toekomst óók in de stad zich steeds slimmer en veiliger gaan gedragen waar de berijder ook profijt van heeft.

 

Reacties

E. Hauptmeijer

Auteur - 27 december 2023

Beste Jos, uw reactie op de vraag over een cruise controle met minimum van bv 30 km, stelt mij teleur en dan druk ik me voorzichtig uit. Immers ook een automobilist (e) met de cruise controle ingeschakeld, kan op tijd de rempedaal vinden, wat volgens u niet zo is.
U gaat niet in op de ( technische) vraag of een afstelling ad 30 km niet, als nog bij bestaande auto's te realiseren is. En zo ja/nee waarom niet. Of moet u dan nog onderzoeken/ verifiëren -? Zo fijn en informatief zijn dat alsnog te doen en uw leden conform te berichten (liefste zonder alleen info van de dealers te presenteren).
met vriendelijke groet.
Erik H.

Ps bedoelt u ipv 'U verwonder-d zich ..'  te schrijven :  'U verwonder-t zich "?

Jos

ANWB Expert - 29 december 2023

Dank voor uw kritische aanvulling. Op de door mij gemaakte taalfout na zie ik eerlijk gezegd géén reden om mijn antwoord te herzien of aan te passen. De ANWB ontvangt jaarlijks vele honderden ledensignalen die we inventariseren, om in voorkomende gevallen ook gericht actie te ondernemen wanneer dat ook relevant en wenselijk is. Ook over de werking van ADAS rijhulpsystemen zijn onze leden niet onverdeeld positief, en neemt de ANWB daarom ook deel aan het kernteam van de ADAS alliantie om de ontwikkeling van dit soort systemen kritisch te volgen, met als doel de nodige verbeteringen in de ontwikkeling daarvan.

Het primaire doel van een cruise control is uiteraard om de bestuurder te ontzien, wanneer het wenselijk is om een kruissnelheid over een bepaalde afstand in stand te houden. De behoefte om dat ook in stedelijk verkeer te kunnen, dus bij snelheden van pakweg 30 km/h, kennen we eerlijk gezegd niet als een concreet ledensignaal. Misschien dat uw reactie bij deze meteen een oproep is aan andere lezers, die uw mening én van de vorige vragensteller delen. Dan horen we dat uiteraard graag om dit ook als ledensignaal te melden bij ANWB Belangenbehartiging. Zeker wanneer blijkt dat de verkeersveiligheid daar óók bij gediend is.

Ik wil overigens nog benadrukken dat ik in mijn vorige antwoord niet beweer dat het rempedaal niet tijdig gevonden wordt. Dat staat er letterlijk niet.