Naar artikel

Occasion te verwachten kosten

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 5 mei 2019

Ik overweeg de aanschaf van een occasion Renault Clio estate diesel (1.5 dCi) of toch alternatief de benzine versie. Ik heb een voorkeur voor de diesel vanwege de zwaardere motor en verwacht hiervan meer rijplezier.
Het gaat om occasions uit 2013,2014 of 2015 met km standen varierend tussen 120k en 180k. Bij welke km stand kan ik voor deze diesel de bekende eerste grote kosten/vervanging/reparatie verwachten en welke zijn dit?
Tweede vraag; is het realistisch om een levensduur van zeker 300k km verwachten bij dit type motor?
Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt de aanschaf van een Renault Clio met een 1.5 dCi motor.

Met een kilometerstand van ergens tussen 120.000-180.000 km zie ik geen grote bezwaren. Los van de diesel motor behoort echter groot onderhoud, of soms ook onverwachte noodzakelijk reparaties, vanaf twee ton per definitie altijd wel tot de mogelijkheden. En bij een diesel kunnen dat ook best weleens de verstuivers zijn of een brandstofpomp. Een te verwachten levensduur van 300.000 km is zeker niet onredelijk en is  het zelfs teleurstellend wanneer dit niet haalbaar zou blijken. Maar tussen de twee en drie ton heb je toch te maken met slijtage delen die je buiten het gebruikelijke onderhoud nog weleens onaangenaam kan verrassen zoals bijvoorbeeld een wiellager, aandrijfas of versleten koppeling maar óók een setje verstuivers of brandstofpomp. Een potentieel risico is er bij dat soort tellerstanden altijd, ongeacht merk en type auto. Misschien is een goede en complete onderhoudshistorie een belangrijk gegeven bij de koop om daar toch wat meer zekerheid uit te halen.

Volgens opgave moet de distributieriem iedere 50.000 km of 6 jaar vervangen worden. Dat is wellicht nog een gegeven om mee rekening te houden.