Kia Niro en Brink trekhaak instabiliteit elektrische fietsen
Vraag gesteld door L. Hoeve op 5 mei 2019
Ik las in de Kampioen nr. 5 van mei 2019 een stukje over “onze expert over flessendragers” en wil graag het volgende voorleggen.
Ik heb een Kia Niro met een Brink Trekhaak (afneembaar). Wij hebben twee elektrische fietsen (samen ca. 54 kg, zonder accu). De fietsen bewegen en schommelen behoorlijk achter de auto. Dit is bijna constant, ook op de snelweg bij elke oneffenheid bewegen de fietsen.
De auto is via de garage waar ik de Kia Niro heb gekocht (Korterink in Rouveen) naar Brink geweest. Brink heeft de situatie bekeken en zij geven aan dat dit binnen de normen valt. Een trekhaak is niet star, maar heeft altijd enige vering in zich. Ik vind dit wel heel extreem, bij mijn vorige auto (Skoda Octavia van 2016) bewogen de fietsen nauwelijks (beetje schommelen), ook bij slechte wegen of drempels staan de fietsen stabiel en redelijk stil. De constructie bij een Skoda en Kia is wel totaal verschillend. De fietsendager is een Thule Handleiding Thule Easyfold 931, die is erg stabiel.
Opmerking, een aanhanger of caravan is geen enkel probleem (gelijkmatige druk op de kogel). Ik snap dat deze trekhaak qua constructie goed en vertrouwd is, de fietsen vallen er echt niet af, maar vind het bewegen en stabiliteit niet goed voelen en niet acceptabel. Het plezier van het meenemen van de fietsen is er af en dit vermijdt ik soms ook. Ik heb een paar filmpjes en foto’s toegevoegd te illustratie.
Garage Korterink heeft de trekhaak gemonteerd en de contacten met Brink Staphorst liepen via de garage. Ik begreep van de garage dat een afneembare trekhaak minder stabiel is dan een vaste trekhaak van Brink (heeft met de constructie te maken constructie).
Gegevens:
• Kia Niro Sportsline (KZ-557-X), gebruikt gekocht juli 2017 bij garage Korterink in Rouveen (bij Korterink is de trekhaak gemonteerd).
• Trekhaak: Brink Type 6258 (afneembaar).
• Fietsendrager: Thule Easyfold 931.
• Fietsen Batavus Staccato Easy (ca. 27 kg, zonder accu).
Filmpjes en foto’s: https://drive.google.com/file/d/1tP7tnXmR-4DeaD1p14r1UavfFBXI7jQf/view?usp=sharing
of
https://filetransfer.kpn.com/download/34edc216-e081-4af4-8aa6-8507d172d318#pcpautiR8GPVHwCo9touVbMMj3GDZXOBzfdKOx7WmG4.
Hoe kijkt de expert aan tegen deze situatie, gewoon accepteren zoals de garage en Brink aangeeft, of toch opnieuw contact zoeken met de vraag of er nog iets aan gedaan kan worden?
Antwoord van Frank
ANWB ExpertU bent in het bezit van een Kia Niro, uitgerust met een afneembare Brink trekhaak en daarop zit een Thule Easyfold 931 waarop twee fietsen van 27 kg per stuk bevestigd zijn. Tijdens het rijden zit er veel beweging in de fietsen.
Ik heb uw foto’s en filmpjes bekeken en u heeft helemaal gelijk. De fietsen gaan flink heen en weer.
De fietsendrager zit als een huis op de kogel en ook de trekhaak is goed bevestigd. De beweging komt voort uit het vervormen van de bevestigingskoker van de trekhaak.
Dat vervormen komt bij elke haak voor en bij het trekken van een aanhanger zal je daar niets van merken. Ook de veiligheid komt daarbij niet in het geding. Afhankelijk van de constructie zal er inderdaad verschil optreden tussen het ene of het andere merk auto. Met uw Kia Niro pakt het wel erg slecht uit.
Het vervelende is dat je er niemand op kunt aanspreken, want de trekhaak voldoet aan de typegoedkeuring. Daarbij wordt de stevigheid getest en niet de geschiktheid voor het monteren van een fietsdrager.
De enige oplossing kan zijn dat een vaste trekhaak wat verbetering zou kunnen brengen.
Deel deze pagina