BPM in brommobielprijs?
Vraag gesteld door R. van der Ploeg op 2 mei 2019
Het valt mij op dat de goedksopste auto's zo rond de EUR 9800.000 - EUR 11.000 kosten, vanwege MEER DAN de helft aan BPM en BTW.
De goedkoopste brommobielen (kleiner, veel minder materialen/gewicht, minder eisen) van Aixam volgens https://www.aixam.nl/nl/assortiment kosten die ook tussen de EUR 9600 en EUR 11.000.
ZIT ER OOK MEER DAN DE HELFT AAN BPM + BTW IN DE PRIJS VAN DEZE BROMMOBIELEN? Anders schandalig hoge prijzen brommobielen, waarde ANWB wat aan moet doen = in ieder geval onderzoeken en publiceren!
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertUw bewering dat de consumentenprijs van een auto van 10 à 11.000 euro voor meer dan de helft uit BPM en BTW bestaat, klopt niet. Maar het aandeel belasting in de aanschafprijs van nieuwe auto's is wel fors. Op een gemiddelde auto in deze prijsklasse is het aandeel belasting wel meer dan tweederde, waarvan (in deze prijsklasse) zo'n 1300-1600 euro aan BPM.
Op brommobielen zit wel BTW, geen BPM. De hoge prijs van brommobielen is inderdaad bekend. Dat is opvallend, want elke nieuwe stadsauto rijdt op alle vlakken beter dan de beste brommobiel, is veiliger en waarschijnlijk ook schoner. Brommobielen worden wel in veel kleinere aantallen en minder geautomatiseerd gebouwd, wat de relatief hoge prijs ook verklaart. Verder leven wij in een handelseconomie, de aanbieder van een product mag zelf bepalen welke prijs ervoor wordt gevraagd.
Deel deze pagina