Lekkage automaat
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 april 2019
bij een kleine onderhoudsbeurt van mijn Mercedes C klasse, 1,8 ltr.uit april 2012. ca. 83.000 km. gereden, rapporteert mijn garage dat er een lek is bij mijn automatische versnelling . Kosten ca. € 275.-; een dag later, gisteren, krijg ik de melding, dat het toch nog niet opgelost is. Kosten ruim € 500.- Dit zou te maken hebben met het stop/go systeem, dat op een of andere manier met hetzelfde (olie)systeem verbonden is. Het zou een niet vaak voorkomend probleem zijn en beide keren moeten de onderdelen besteld worden. Ik vind het wat merkwaardig want men heeft mij eerder verteld, dat bij een onderhoudsbeurt de auto op diagnose apparatuur wordt aangesloten, waarna onderdelen, hoewel die technisch nog in orde zijn, zonder meer worden vervangen als dat aangegeven wordt . Nu wordt eerst een reparatie uitgevoerd en vervolgens opnieuw een lekkage geconstateerd. Ik vraag me ook af of ik van een lekkage eerder iets had moeten merken. Mijn auto staat in een inpandige garage met een (lichte kleur)tegelvloer en daar heb ik nog nooit één druppel olie op gezien. Ook het elektronische informatie systeem van de auto heeft nooit iets gemeld.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertUw Mercedes C-klasse blijk bij de laatste kleine onderhoudsbeurt een lekkage te hebben aan de automatische transmissie.
Een dergelijke lekkage is in de regel een mechanisch defect en kan ik me voorstellen dat diagnose apparatuur daar geen elektronische melding van krijgt. Dat u vooralsnog géén sporen van lekkage heeft kunnen ontdekken op de garage vloer zou kunnen beteken dat dit nog in een relatief onschuldig stadium is. Maar wellicht ligt verergering op de loer en wil de dealer dat graag voor blijven. Dat de éérste diagnose kennelijk niet helemaal de juiste bleek is bij een olielekkage nog redelijk verklaarbaar. De bron van de lekkage is soms lastig traceerbaar en sluit ik niet uit dat je er soms weleens naast kan zitten bij het aanwijzen van het schuldige onderdeel.
Een feit is echter dat er sprake is van een olielekkage, met een noodzakelijke reparatie en de daarbij behorende kosten. Ik wijt dit niet aan een zekere gebruikersslijtage en dat je dit bij een bepaalde kilometerstand redelijkerwijs zou mogen verwachten. Ik vind dat hier sprake is van een buitensporig gebrek en dat het product non conform is. Wanneer de betreffende dealer u deze Mercedes ook heeft geleverd, ben ik van mening dat u mag verwachten dat men u een coulant voorstel doet. En bij voorkeur zelfs kosteloos herstel. De reden is dat er in 2015 voor de C-klasse zelfs een terugroepactie in het leven is geroepen vanwege een mogelijke lekkage aan de automatische transmissie. Deze lekkage zou zelfs de goede werking van de automaat kunnen belemmeren en gevaarlijke situaties opleveren. Een lekkage van automatische transmissie olie was dus serieus genoeg, waardoor de fabrikant z'n verantwoordelijkheid nam deze auto's terug te roepen en kosteloos te herstellen. Deze lekkeage zou dan om de zelfde reden ook serieus genoeg moeten zijn om dit ook op een consument vriendelijke manier op te lossen, óók wanneer de bron van deze lekkage iets ander blijkt.
Zie ook ons Stappenplan klachten na aankoop.
Deel deze pagina