Banden specificaties
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 april 2019
Ik wil online banden kopen voor mijn Volvo V70 D3 163pk MY2012, bandenmaat is 225/50R17.
De volgende eigenschappen van een band lijken mij van belang: Weerstand tegen cuppen, comfort, stuurprecisie, afrolgeluid, levensduur, velgbescherming, ongevoelig voor schade door stoeprand.
De Michelin Primacy 4 lijkt mij op basis van testen en adviezen een geschikte keuze, in loadklasse 98. Tot zover, zo goed.
Echter, sommige bedrijven leveren deze band (alleen) in snelheidsklasse V (240kmh), en andere in W(270kmh).
Verder kom ik bij sommigen nog extra kenmerken tegen zoals XL (Extra Load), DT (Different Thread), MFS (Max Flange Shield), FSL (Velgbescherming), en tenslotte nog VOL (Gehomologeerd voor Volvo). Dat klinkt interessant en aantrekkelijk.
1. Is een band met 'VOLVO homologatie' echter echt een andere band dan een 'standaard' Primacy 4?
2. Heeft het zin een XL band te kopen?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt advies over de aan te kopen banden voor uw Volvo V70.
De Michelin Primacy 4 lijkt me een prima keuze. De XL versie heeft een verzwaarde karakasconstructie maar zie ik niet als per se noodzakelijk. Deze is echter wel voorzien van velgbescherming en krijgt derhalve tóch de voorkeur. Dan wordt het dus de Michelin Primacy 4 225/50 R17 98V XL met velgbescherming (FSL). Deze band is ook in W versie te koop maar is wat mij betreft niet strikt nodig.
Een band met Volvo homologatie, al dan niet met afwijkende karakasopbouw, zie ik niet als een meerwaarde. Zo'n band heeft wel net wat andere eigenschappen die misschein nét wat meer grens verleggend zijn maar vaak ten koste van andere eigenschappen (profieldiepte, rubbersamenstelling) met gevolgen voor levensduur, afrolweerstand en aanschafprijs. De gemiddelde berijder kan prima volstaan met een ''gewone'' aftermarket band met de juiste specificaties vanuit de A bandenmerken. Zoals dus de eerder genoemde Michelin met V of W snelheidscodering. De XL versie kan vanwege het wat zwaardere karkas een fractie meer afrolgeluiden geven. Maar wanneer velgebescherming óók een belangrijk criterium is, zit je volgens onze info dan wel aan de XL versie vast. Dat is misschien een kleine consessie maar ik kan me voorstellen dat onbeschadigde velgen dan tóch prioriteit heeft.
Deel deze pagina