autogordels Ford B Max al na bijna drie jaar vervangen

Vraag gesteld door Dirk Oosterhaven op 28 maart 2016

Bij een grote beurt van mijn Ford Bmax bleek dat de autogordels rafelen en dat de ene gordel niet meer terugschiet. Volgens de dealer moeten beide vervangen worden. De garantieperiode is net driekwart jaar verlopen. Kosten € 350 per gordel. Ford Nederland biedt een coulance korting van € 100. Is het normaal dat gordels nu al vervangen moeten worden? Ik vind het aanbod van de dealer niet riant. Wat valt hieraan te doen?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt dat de autogordels van uw Ford B-MAX na nog géén drie jaar al vervangen moeten worden.

De grote vraag natuurlijk ook wat er dan precies met de gordel aan de hand is. Het één kan het gevolg zijn van het ander én andersom. In ieder geval voelt de dealer zich geroepen coulance aan te bieden en erkend wat mij betreft daarmee dat het een ondeugdelijk product betreft. Wanneer de dealer/importeur toch op basis van de huidige gebruiksperiode het nodig acht kosten in rekening te brengen, moet dat ook in verhouding staan met een minimaal te verwachten levensduur. Wat mij betreft is tenminste 10 jaar een redelijk uitgangspunt en zou gezien de huidige leeftijd ongeveer 'n kwart voor uw rekening moeten zijn. Dat komt dus neer op een kleine 100 euro en het restant voor de dealer/importeur.

De huidige verdeling van kosten is kennelijk gebaseerd op een levensduur van ongeveer 4 jaar en dat is verre van realistisch. Alle reden dus om de dealer hier nog over aan te spreken.



***

Reactie van levensduur autogordel:

....,,....



***

Reactie van Jos van der Drift:

U bericht over een beschadigde gordel van uw Peugeot.

De beschadiging is kennelijk in die mate dat er sprake is van APK afkeur. In veel gevallen kan een beschadiging onstaan wanneer de gordel niet volledig opgerold tussen de deur komt. U meldt dat Peugeot u coulance aanbiedt van 35 procent, waaruit ik opmaak dat er géén sprake is van een externe oorzaak. Feitelijk zegt Peugeot met deze coulance dat de gordel langer mee had moeten gaan. U vindt echter de aangeboden korting niet in verhouding met wat u redelijkerwijs had mogen verwachten.

U zou er voor kunnen kiezen om ook vanwege de aflopende APK, de reparatie toch te laten uitvoeren. De rekening moet u dan betalen onder protest en het vervangen onderdeel opvragen. U kunt de kwestie vervolgens voorleggen aan de Geschillencommissie en volgt er een uitspraak die óók met terugwerkendee kracht voor alle partijen bindend is. Het is niet ondenkbaar dat het uitdraait op een volledige vergoeding hoewe dat altijd lastig valt in te schatten.

Natuurlijk hopen we op de weg van de minste weerstand en dat u er onderling toch uitkomt en is uw voorstel niet onredelijk. U kunt ook altijd aangeven te overwegen de Geschillencommisie in te schakelen. Soms kan dat de deur weer wat meer op een kier zetten. Voor aanvulllende info hoe te handelen in een dergelijke situatie, zie ons Stappenplan Klachten Na Aankoop.



***

Reactie van levensduur autogordel:

.,,.,,,, ..



***

Reactie van levensduur autogordel:

....... ......



***

Reactie van levensduur autogordel:

..........



***

Reactie van Jos van der Drift:

Formeel is de dealer juridisch voor u de enige partij. Het gaat om úw leverancier en niet de leverancier van de dealer. Feitelijk heeft de importeur daarin gelijk.

Coulance wordt ook niet per definitie door de importeur geleverd. Een dealer kan ook iets aanbieden uit eigen portemonnee óf het deel van de importeur aanvullen tot een redelijke tegemoetkoming.



***

Reactie van Jos van der Drift:

Uw voorstel van 25 procent is op zich best redelijk echter begrijp ik dat u de auto particulier heeft gekocht en de dealer dus niet eens de verkopende partij is. Dan is het best een lastige situatie en heeft een gang naar de Geschillencommissie ook geen zin, omdat het een particuliere transactie is geweest. De dealer kan dan hooguit proberen nog wat meer z'n nek uit te steken en een betere vergoeding proberen los te weken bij de importeur.

Maar wellicht weet men daar ook dat u de auto van een particulier heeft gekocht en dat de dealer en importeur juridisch geen partij is. En het gaat uiteindelijk om geld en is dit vermoedelijk de reden dat men met dit summiere voorstel komt. Maar wanneer het hierbij blijft denk ik dat u niet veel meer kunt dan accepteren.